Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

zajimavosti

Neslavný konec autobusu č. 6001

Tak se nám v Praze dějí věci... Na jaře 2004 schválila muzejní rada zařazení autobusu Karosa B741 evid.č. 6001 (dodán v roce 1991 v sérii vozidel evid.č. 6001 - 6003) do sbírky vozidel DP. Vůz stál celou dobu na volném prostoru před pumpou garáže Hostivař a na rozdíl od jiných vozidel byl zamčený. V pondělí 23.8.2004 zmizel na dva dny kamsi na dílnu a poté se, opět zamčený, vrátil zpět na své místo - bohužel již bez některých oken a hliníkových lišt. Ve čtvrtek 2.9.2004 byl odvezen do kovošrotu, protože tu prý překážel (muzeum jej mohlo převzít až za dva roky). Takže až bude v muzeu vůz B741 (a jestli vůbec), tak to bude určitě jiný vůz, jen dostane to evidenční číslo z té původní 6001...
Vůz evid.č. 6001 pomáhal v únoru 2003 vyřešit dopravní situaci při stávce Federace řidičů tramvají. Tehdy byl nasazen na linku X-B nahrazující částečně nefunkční trasu metra B, což dokazuje i snímek pořízený mezi zastávkami Karlovo náměstí a Lazarská.
Vůz evid.č. 6001 pomáhal v únoru 2003 vyřešit dopravní situaci při stávce Federace řidičů tramvají. Tehdy byl nasazen na linku X-B nahrazující částečně nefunkční trasu metra B, což dokazuje i snímek pořízený mezi zastávkami Karlovo náměstí a Lazarská.
Foto Jan Šurovský (3.2.2003)

Vyšehradský tunel 2008 aneb Tramvají nikoli po kolejích, ale po tankodromu? (1. díl)

Vyšehradský tunel v pohledu směrem od centra k Podolí a Braníku.
Vyšehradský tunel v pohledu směrem od centra k Podolí a Braníku.
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Tramvajová trať ve Vyšehradském tunelu má pro jižní část Prahy zásadní význam - jsou tudy vedené tramvajové linky směrem k branickému nádraží a dále na sídliště Modřany. Její technický stav tomu ale již delší dobu rozhodně neodpovídá a tak byla na období 18. 7. - 23. 8. 2008 naplánována výluka, která měla tento problém vyřešit. Z tunelu měly zmizet panely BKV a pražské tramvaje se tak díky rekonstrukci mohly dočkat významného zlepšení stavu tohoto úseku. Jenomže...
Do poslední chvíle nebylo vůbec jasné, zdali se akce uskuteční. Neustále byla v jakémsi "podmíněném" režimu, údajně proto, aby v souběhu s dalšími letními rekonstrukcemi tratí a komunikací nezpůsobila dopravní kolaps. To, že je v daném místě výrazně snížená rychlost tramvají, které tak zdržují nejen samy sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu, evidentně nikoho netrápilo.
30 km/h? V červenci 2008 pro řidiče tramvají jen sen...
30 km/h? V červenci 2008 pro řidiče tramvají jen sen...
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Pak to chvíli vypadalo, že výluka bude, dokonce začaly prosakovat informace o změnách linkového vedení tramvají a způsobu zajištění náhradní dopravy. Jenže v úterý 15. 7. 2008 přišla studená sprcha: VÝLUKA SE RUŠÍ!
Teoreticky bychom se mohli všichni radovat. Vždyť do Braníka a Modřan se přeci svezeme přímo, bez přesedání, tak, jak jsme zvyklí a motorizovaní Pražané nebudou ztrácet čas a nervy při hledání objízdných tras. Ale je tomu opravdu tak?
Propadlý BKV panel na koleji směrem do centra.
Propadlý BKV panel na koleji směrem do centra.
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Jak výmluvně dokazuje fotografie (další a ještě mnohem výmluvnější naleznete zde), stav inkriminovaného úseku má k ideálu velmi, velmi daleko. Panely se propadají, koleje vlní... a nikomu to evidentně nevadí. Vždyť žluté tabulky s omezenou rychlostí, nikoli neprávem některými řidiči tramvají označované jako "žlutý teror", vše vyřeší. Snížíme rychlost a hotovo! Aby toho nebylo málo, ono politické rozhodnutí nezamotalo hlavu jen DP, který musel narychlo měnit např. rozpisy služeb pro řidiče, jelikož ty původní s výlukou počítaly, nebo naprosto zbytečně nakoupil materiál a nechal vytisknout tisíce letáků pro cestující, ale i vodárnám a plynárnám, které v inkriminovaném místě chtěly rovněž pracovat na svých sítích.
Vzhledem ke stavu trati je dost možné, že se za nějakou dobu výluky přeci jen dočkáme (např. roku 2007 se operativně opravovalo i "esíčko" tramvajové trati u Smíchovského nádraží, neboť bylo rovněž v havarijním stavu), nicméně pachuť z letošního léta už zůstane. A nic na tom nezmění ani prodloužení tramvajové trati z Laurové ke stanici metra Radlická, nový úsek metra do Letňan či záměr na výstavbu provizorní tramvajové tratě na Letné, jejíž pomocí naši mocní evidentně chtějí demonstrovat svou péči o kvalitní MHD. Jak je ale vidět, politické proklamace o významu a nutnosti podpory veřejné dopravy jsou do praxe uváděny jen občas...
2. díl tohoto článku naleznete zde.

Den otevřených dveří DP Praha 2007 - fotogalerie

Vozovna Hloubětín

Jedním z účastníků Dne otevřených dveří byla i historická souprava vedená motorovým vozem evid. č. 240 z roku 1908.
Jedním z účastníků Dne otevřených dveří byla i historická souprava vedená motorovým vozem evid. č. 240 z roku 1908.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Tramvaje KT8D5 zastupoval vůz evid. č. 9030. Jedná se o jediný vůz KT8D5 v původní verzi bez středního nízkopodlažního článku, který je osazen panely BUSE.
Tramvaje KT8D5 zastupoval vůz evid. č. 9030. Jedná se o jediný vůz KT8D5 v původní verzi bez středního nízkopodlažního článku, který je osazen panely BUSE.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Plošina usnadňující nástup tělesně postižených do vozů KT8D5.RN2P.
Plošina usnadňující nástup tělesně postižených do vozů KT8D5.RN2P.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Čistící vůz.
Čistící vůz.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Modelové kolejiště, na kterém se proháněly výrobky firmy Miroslav Barnet. Vpravo je vůz T3 v barvách DP města Brna.
Modelové kolejiště, na kterém se proháněly výrobky firmy Miroslav Barnet. Vpravo je vůz T3 v barvách DP města Brna.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Ovládání mycího rámu.
Ovládání mycího rámu.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Dispečerská Škoda Fabia Combi rovněž nemohla chybět...
Dispečerská Škoda Fabia Combi rovněž nemohla chybět...
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Ukázka informačního panelu pro cestující. DP uvažuje o tom, že informační prvky tohoto charakteru by měly v budoucnu doplnit významné zastávky v centru města.
Ukázka informačního panelu pro cestující. DP uvažuje o tom, že informační prvky tohoto charakteru by měly v budoucnu doplnit významné zastávky v centru města.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Jednotlivé části vozovny byly cestujícím představovány i na informačních panelech.
Jednotlivé části vozovny byly cestujícím představovány i na informačních panelech.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Plánek vozovny.
Plánek vozovny.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Den otevřených dveří se nesl ve znamení ekologie, proto nemohly chybět ani nádoby na recyklovaný odpad či popelářské vozy Pražských služeb.
Den otevřených dveří se nesl ve znamení ekologie, proto nemohly chybět ani nádoby na recyklovaný odpad či popelářské vozy Pražských služeb.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Přístroj pro měření rychlosti tramvají.
Přístroj pro měření rychlosti tramvají.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Ne všechny části vozovny byly zpřístupněny.
Ne všechny části vozovny byly zpřístupněny.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Historický vůz T1 evid. č. 5002.
Historický vůz T1 evid. č. 5002.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Pohotovostní vůz Tatra.
Pohotovostní vůz Tatra.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Tak co si dáme dobrého?
Tak co si dáme dobrého?
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Klobásky s hořčicí :-)
Klobásky s hořčicí :-)
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)

Garáž Klíčov

Že by budoucí posila pražského Dopravního podniku? :-)
Že by budoucí posila pražského Dopravního podniku? :-)
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Motocykl Policie ČR.
Motocykl Policie ČR.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Autobusová pohotovost v podání Škody Fabie Combi.
Autobusová pohotovost v podání Škody Fabie Combi.
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)
Zásoby uzenin a dalších dobrot připravené pro návštěvníky Dne otevřených dveří čekají na své pozření...
Zásoby uzenin a dalších dobrot připravené pro návštěvníky Dne otevřených dveří čekají na své pozření...
Foto Eva Novodvorská (22. 9. 2007)

Přihlášení

Vyhledávání

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam