Get Adobe Flash player

Turnov

Město

Náměstí Českého ráje v Turnově
Náměstí Českého ráje v Turnově.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
Město Turnov leží v severovýchodních Čechách v Libereckém kraji v okrese Semily v Jičínské pahorkatině na řece Jizeře. Město založené v polovině 13. století bylo často sužováno nájezdy vojsk (1468 - lužičtí křižáci, 1643 - Švédové) a požáry (1707). Přes tuto nepřízeň osudu se zde však rychle rozvíjela řemesla. Již v 17. století vznikaly první sklářské hutě a brusičské dílny vyrábějící šperky ze skla a drahých kamenů. Tato tradice se ve městě udržela dodnes, dokonce zde byla roku 1884 založena jako první v Evropě střední umělecko-průmyslová škola zpracování kamene, kovu a výroby šperků. Dnes ve městě se zhruba 14 500 obyvateli funguje průmysl strojírenský, elektrotechnický, sklářský, textilní a výroba šperků a je turistickým východiskem do Českého ráje. Sídlí zde i správa stejnojmenné chráněné krajinné oblasti.

Silniční doprava

Autobusové nádraží v Turnově
Autobusové nádraží v Turnově s vozy Karosa C 734 ČSAD Semily.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
V Turnově je ukončena rychlostní silnice R10 Praha - Brandýs nad Labem-Stará Boleslav - Mladá Boleslav - Mnichovo Hradiště - Turnov, na kterou zde navazuje silnice 1. třídy I/10 Turnov - Železný Brod - Tanvald - Harrachov. Dalšími významnými pozemními komunikacemi jsou silnice 1. třídy I/35 Habartice - Frýdlant - Liberec - Turnov - Jičín - Hradec Králové - Moravská Třebová - Olomouc - Valašské Meziříčí (v úseku Jeřmanice - Turnov vedena jako rychlostní R35) a II/283 Turnov - Tatobity - Košťálov - Stará Paka.
Středisko Turnov ČSAD Semily v Přepeřské ulici
Středisko Turnov ČSAD Semily v Přepeřské ulici.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
Většinu regionální a dálkové autobusové dopravy zajišťují provozovny (střediska) ČSAD Semily, dalšími významnými dopravci jsou ČSAD Jablonec nad Nisou a ČSAD Střední Čechy (sídlo v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi). Autobusové nádraží leží v těsné blízkosti centra města, na ostrově mezi Jizerou a Malou Jizerou. Významnými stanovišti jsou také Turnov, žel. st. a sousední Turnov, odbočka žel. st. na druhém břehu Jizery než centrum a autobusové nádraží. Dálkové autobusy často na autobusové nádraží nejezdí a zastavují pouze u železniční stanice.
Regionální linky mají velký význam i pro dopravu po území Turnova. Některé linky obsahují spoje vedené v celé trase v obvodu MHD. Tarif MHD na nich však neplatí.
Irisbus Arway ČSAD Semily 2L7 1457
Irisbus Arway ČSAD Semily 2L7 1457 na lince Turnov - Praha v zastávce Turnov, žel. st.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007

Železniční doprava

Železniční stanice Turnov
Železniční stanice Turnov s motorovým vozem řady 810.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
Turnov obsluhují železniční tratě číslo 030 Jaroměř - Stará Paka - Železný Brod - Turnov - Liberec, 041 Hradec Králové - Ostroměř - Jičín - Libuň - Turnov a 070 Praha - Neratovice - Všetaty - Mladá Boleslav - Bakov nad Jizerou - Turnov. Všechny jsou jednokolejné a neelektrifikované, po tratích 030 a 070 jsou vedeny i rychlíky, po trati 041 pouze vlaky osobní a v letním období víkendové spěšné. V Turnově zastavují všechny vlaky.

Městská hromadná doprava

SOR B 10.5 1L7 1927
SOR B 10.5 1L7 1927 na konečné linky 2 Ohrazenice, Pyrám pod pyrámem (kamenným rozcestníkem) z roku 1813.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
Pro mnohého z nás bude překvapením, že historie městské dopravy v Turnově sahá až do třicátých let 20. století. Důvodem zavedení městské autobusové linky byl klasický dopravní problém první poloviny 20. století - zajistit dopravní spojení mezi městem a nádražím. Linku provozovala Tomsova autobusová doprava v Turnově, jízdní řád z roku 1930/1931 pak uvádí třináct spojů denně z náměstí k nádraží. Autobusy tehdy zastavovaly pouze na znamení a cena jízdného byla 2 koruny. Časy odjezdů byly stanoveny tak, aby autobusy navazovaly na nádraží na odjezdy vlaků ve směrech do Prahy, Liberce, Pardubic a Jičína.
Jízdní řád 1930/1931
Jízdní řád městské dopravy z let 1930/1931.
Sbírka Martin Janda
Asi není třeba dodávat, že se tak Turnov zařadil mezi tehdejší vyspělá města - pro srovnání, první městské autobusy na území Čech vyjely v roce 1920 v Mariánských Lázních a Karlových Varech, v Hradci Králové a ve Zlíně byla první autobusová linka zavedena v roce 1928, v Brně a v Ostravě 1930, v Olomouci 1933... A naopak Děčín nebo Pardubice si na první autobusovou linku musely počkat až do roku 1950.
SOR B 10.5 1L6 7057
SOR B 10.5 1L6 7057 na lince 1 v zastávce Nemocnice.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
Současný provoz městské hromadné dopravy v Turnově zajišťuje dopravce ČSAD Semily, a.s., Na Rovinkách 211, Semily, středisko Turnov, Přepeřská 1602. V provozu jsou dvě linky MHD. Současné linkové vedení je uvedeno v následující tabulce (nejsou vypsány všechny zastávky a rozlišeny varianty trasy jednotlivých spojů):
675 001

Polookružní provoz v obou směrech:
Aut. nádr. - Nemocnice (zpět) - Havlíčkovo nám. (zpět) - Lékána (tam) - Výšinka - Pelešany - Mašov, náves - Žel. zast. - Plus (zpět) - U masny - Aut. nádr.

675 002

Jen v uvedeném směru:
Ohrazenice, Pyrám - Ohrazenice, náves - Fučíkova - Odbočka žel. st. - Plus - Havlíčkovo nám. - U Karla IV. - Nemocnice - Lékárna - Výšinka - Granátová - Plus - Odbočka žel. st. - Fučíkova - Ohrazenice, náves - Ohrazenice, Pyrám

SOR B 10.5 1L7 1927
SOR B 10.5 1L7 1927 na lince 2 v zastávce Havlíčkovo náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
V jízdních řádech i na vozech se běžně používá zjednodušené označení linek čísly 1 a 2.
Linka 675 001 je v provozu pouze v pracovní dny. Ve směru Aut. nádr. - Pelešany - Mašov - Aut. nádr. jsou vedeny tři spoje s odjezdy z nástupní zastávky kolem 5., 7. a 13. hodiny, v opačném směru dva spoje s odjezdy kolem 10. a 15. hodiny. V každém směru jsou spoje vedeny v jednotné trase.
SOR B 10.5 1L7 1927
SOR B 10.5 1L7 1927 na konečné linky 2 Ohrazenice, Pyrám.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
Linka 675 002 jezdí v pracovní dny od 7.00 do 18.30, v sobotu od 7.00 do 13.30 a v neděli od 13.00 do 18.30 hodin. Z konečné Ohrazenice, Pyrám odjíždějí spoje až převážně v pravidelných hodinových intervalech, v některých případech činí interval 55 a 65 minut. Všechny spoje projíždějí celou trasu a několikrát se na ní větví, pouze jeden spoj v sobotu je ukončen v zastávce Granátová a jeden v pracovní dny a neděli v zastávce Plus (při jejím druhém obsloužení). Zajímavostí linky je pravidelný obrat couváním s cestujícími u zastávky Plus (v případě projíždění celé trasy prováděný dvakrát).
SOR B 10.5 1L6 7057
SOR B 10.5 1L6 7057 ve starší verzi reklamního polepu na autobusovém nádraží.
Foto Roman Bezemek, červenec 2004
Provoz linek MHD je zajišťován dvěma autobusy městského trojdvéřového provedení typu SOR B 10.5 RZ 1L6 7057 a 1L7 1927 se sníženou podlahou (jeden schod u předních a středních dveří a dva u zadních). Oba vozy jezdí v celovozových reklamních polepech a jsou vybaveny přední digitální orientací, která zobrazuje jednociferné číslo linky, v prvním řádku název výchozí zastávky a ve spodním běžící text s názvy nácestných zastávek a konečné (včetně názvu města). Vůz 1L7 1927 je nasazován pouze na linku 1, protože nese reklamní polep potravinového diskontu Plus, k jehož prodejně všemi spoji jezdí. Autobus 1L6 7057 přejíždí z linky 1 na linky regionální.
V případě výpadku jsou nasazeny autobusy dvoudvéřového linkového provedení, které mohou být bílé se zeleným a modrým proužkem, v celovozovém reklamním polepu nebo v továrním modro-bílém laku.
SOR B 10.5 1L7 1927
Plnocenná jízdenka MHD Turnov v hodnotě 7,- Kč vydaná v únoru 2007.
Sbírka Lukáš Vrobel
Do autobusů na linkách MHD se nastupuje předními dveřmi, vystupuje se dveřmi ostatními. Při platbě v hotovosti činí plné jízdné 7,- a zlevněné 3,50 Kč, při platbě čipovou kartou je plné 5,- a zlevněné 2,50 Kč.
Čekárny a označníky zastávek MHD
Čekárny a označníky zastávek MHD zleva Lékárna a U masny.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
Zastávky MHD jsou osazeny označníky shodného provedení s regionálními a dálkovými linkami, které je také využívají. Konstrukce označníku je dvoutyčová, kulatá a natřená žlutě nebo šedě, na kulatém terči s nápisem "zastávka" je umístěno původní logo ČSAD nebo vyobrazen autobus neurčitého typu a často nalepen štítek s názvem zastávky. Pokud u označníku zastavují sezónní turistické autobusy, je to zdůrazněno barevnými samolepkami. Jízdní řády se vylepují na plechovou desku. V některých zastávkách je terč umístěn na čekárně nebo sloupu veřejného osvětlení a deska s jízdními řády v čekárně. V tomto případě může být kryta plastovou deskou. Někdy je v sousedství označníku umístěna ještě tyč s hranatým modře orámovaným terčem s nápisem "BUS".
Jízdní řády jsou shodného provedení s ostatními linkami. Mezi licenčním číslem a trasou linky je uvedeno "MHD Turnov linka č." a zjednodušené jednociferné označení.
Jízdní řád linek MHD
Jízdní řád linek MHD.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007
SOR B 10.5 1L6 7057
SOR B 10.5 1L6 7057 projíždí na spoji regionální linky do Ohrazenic (vedeném plně v obvodu MHD) náměstím Českého ráje.
Foto Lukáš Vrobel, 16. února 2007

Perlička na závěr: Úzkorozchodná železnice na pile

Pohled na koleje úzkorozchodné drážky zaasfaltované do plochy parkoviště a ústící do objektu vlastní pily
Pohled na koleje úzkorozchodné drážky zaasfaltované do plochy parkoviště a ústící do objektu vlastní pily.
Foto Roman Bezemek, červenec 2004
V Turnově se nachází skryta za blokem domů, ale prakticky v centru města, pila, jejíž součástí je úzkorozchodná drážka. Po ní jsou pomocí miniaturní dieselové lokomotivy dopravovány klády ze skládky dřeva ke zpracování do vlastního objektu, a to navíc částečně přes plochu přilehlého parkoviště.
Koleje úzkorozchodky v areálu pily
Koleje úzkorozchodky v areálu pily.
Foto Roman Bezemek, červenec 2004

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader