Get Adobe Flash player

Špindlerův Mlýn

Známé horské středisko v Krkonoších Špindlerův Mlýn s tisícovkou stálých obyvatel má také svojí městskou dopravu. Kdysi zde byly v provozu dvě linky. Jedna linka jezdila celoročně z autobusového nádraží do střediska Svatý Petr a druhá jezdila jen v letní sezóně na Špindlerovku. Špindlerovská linka kdysi (tedy do 80. let) jezdila občas i v zimě. Je otázkou, zda-li byl její provoz přerušován z důvodů klimatických, či ochrany přírody nebo i z důvodů jistých politických pochodů v tehdejším Polsku. Na linkách bývaly nasazovány jak linkové, tak městské autobusy, například na Špindlerovku byl nasazován dvoudvéřový autobus RTO ve fialovo-bílém nátěru (pravděpodobně ještě v roce 1977/78). K historii zdejší dopravy též nesmíme opomenout snahu o vybudování tramvaje z tehdejší pruské strany (dnes z Polska) z Hirschbergu (Jelení Hory) na Špindlerovku před druhou světovou válkou. V oblasti "Špindlu" je také několik lanovek, z nichž předchůdkyně lanovky ze Svatého Petra na Pláň patřila mezi první sedačkové lanové dráhy spolu s lanovkou v Beskydech.
Autobus
Autobus SOR C 7,5 lili linky 1 na zastávce Svatý Petr - otáčka.
Foto Jan Marek (únor 2003)
Redukce provozu linkové autobusové dopravy počátkem 90. let postihla i Špindlerův Mlýn. Zatímco linka na Špindlerovku byla v létě i v zimě dostatečně vytížená, linka na Svatý Petr na tom byla podstatně hůře, a proto byla zrušena. 90. léta však byla pro město obdobím rychlého rozvoje (především jako střediska zimních sportů) a brzy se ukázalo, že městská doprava zde v zimní sezóně citelně chybí. Proto byl v polovině 90.let provoz obnoven. Zpočátku jezdil jen 1 vůz - nový SOR C 7,5 lili. Opět se městského autobusu dočkali návštěvníci i obyvatelé Svatého Petra. Na rozdíl od linky ČSAD zajížděla většina spojů k hotelu Horal, a to díky použití malého autobusu přímo před vchod do budovy. Druhý konec linky tvořil okruh po městské části Bedřichov, kam kvůli úzkým komunikacím nikdy předtím MHD nejezdila. Jednotlivé jízdné bylo stanoveno na 20,- Kč, ale pro obyvatele města pouze 5,- Kč. V zimní sezóně tak byl provoz výdělečný a měl dotovat alespoň omezený provoz letní. Vysoká cena jízdného byla už tehdy ve srovnání s cenami lyžařských permanentek vcelku přijatelná. První zastávkové označníky, stejně jako autobus SOR, byly označeny nápisem SKIBUS, takže je možné, že původně byl zamýšlen pouze zimní provoz městské linky.
Autobus
Dva spoje linky 1 zajíždějí ve Svatém Petru k hotelu Horal i na původní točnu ČSAD. Tyto spoje musejí na zastávce Zvon vždy zacouvat, aby mohly odbočit na úzkou komunikaci, která odtud vede k točně.
Foto Jan Marek (únor 2003)
Nedlouho po zahájení jejího provozu převzal provozovatel MHD (Technické služby města Špindlerův Mlýn) od ČSAD linku na Špindlerovku. Tato změna znamenala zvýšení jízdného na této lince, vytvoření vlastního nástupiště vedle autobusového nádraží, v zimě zastavování na nácestných zastávkách i cestou nahoru (za cenu problematických rozjezdů ve stoupání) a prodloužení některých spojů do další části města - do Labské. Zde sice zastavuje většina linkových autobusů, které jedou do/ze Špindlerova Mlýna, ale tyto spoje končí na autobusovém nádraží. Linka na Špindlerovku sice přinesla určité zlepšení, ale přesto bylo využití spojů MHD v úseku Labská - Autobusové nádraží poměrně slabé. Prvními autobusy Technických služeb pro linku na Špindlerovku byly dobře udržované Karosy C734. Tyto vozy byly ale zřejmě jen zapůjčeny od ČSAD, neboť se zde vyskytovaly jen několik měsíců a pak je vystřídaly ojeté B732 a C734 v nepoměrně horším stavu.
Autobus
Autobus Karosa C734 v nadmořské výšce 1200 metrů u Špindlerovy boudy.
Foto Jan Marek (únor 2003)
Další linka vznikla zřejmě v roce 1998. Byla nazvána "Městská doprava - zimní provoz" a spojila hotel Horal s centrem města a dolní stanicí lanové dráhy na Medvědín. V provozu na této lince byl vůz Renault Master. Ve skutečnosti šlo o ryzí linku skibusu s nulovým tarifem, který platil v zimním období od tohoto roku i na lince Svatý Petr - centrum - Bedřichov. V zimní sezóně 2000/01 vozy obou městských linek střídavě přejížděly na trasu (Parkoviště č. 1 -) Parkoviště č. 2 - Medvědín. Zde totiž potřebovala posilu linka na Špindlerovku, která byla v předchozích letech soustavně přetěžována německými lyžaři, jedoucími od autobusového nádraží (u parkoviště č. 2) k lanovce na Medvědín. Městské linky byly téměř neustále přetěžovány a provoz byl nepřehledný, neboť téměř každý spoj měl jinou trasu a naopak na jedné z variant trasy jely spoje obou linek. Taková situace ve spojení s častými dopravními mimořádnostmi logicky vedla ke zpožďování většiny spojů. V následující sezóně byly městské linky označeny čísly a došlo k radikálnímu prodloužení jízdních dob. Byly zakoupeny 2 ojeté autobusy Avia-Čavdar a trasu Parkoviště č. 2 (zastávka později přejmenována na Hromovka) - Medvědín začal obsluhovat výhradně vůz Renault na nové lince, která ale nebyla označena číslem. Linka 1 byla prodloužena ve Svatém Petru k hotelu Adélka.
Zimní sezóna 2002/03 přinesla v porovnání s předchozí zimou zkrácení jízdních dob linky 1, a díky tomu zvýšení počtu spojů. Přesto byly vozy velmi často přetěžovány. Přeplněné Čavdary nebyly ve strmém stoupání na Svatý Petr o moc rychlejší než chodci. Na podzim roku 2004 byl zakoupen nový autobus SOR B9.5 pro linku 1 a od zimní sezóny 2004/05 začal být na zimní linku 2 (Medvědín - Horal) nasazován autobus Karosa B732. Díky tomu došlo k vyřazení Čavdarů z MHD.
V zimní sezóně 2006 jsem zaznamenal určité snížení počtu cestujících v MHD. O to více jsou však využívány vozy taxi. Není divu - lyžařské středisko si neustálým zdražováním svých služeb "vybudovalo" natolik bohatou klientelu, že zájem o MHD opadá. Tomuto trendu nahrává fakt, že MHD jezdí v dlouhých intervalech a autobusy Karosa (narozdíl od SORů, které jsou zřejmě v péči značkového servisu) jsou špatně udržované. Počátkem roku 2006 byl zrušen ranní školní spoj linky na Špindlerovku.
Autobus
Setkání vozů Renault Master linky Medvědín - Hromovka a Avia-Čavdar linky 2 u dolní stanice LD Medvědín začátkem února 2003.
Foto Jan Marek
Na všech vozech se při zhoršené sjízdnosti silnic používají sněhové řetězy. Zimní provoz městských linek sponzoruje skiareál, město i hotely. Přibližně 90% cestujících tvoří lyžaři. V období mimo zimní sezónu je vytíženost podstatně menší, a proto funguje jen linka na Špindlerovku (s možností nasazení některého z malých autobusů, na jaře a na podzim některé spoje nejedou) a zredukovaná (přesto slabě vytížená) linka MHD 1. Celoročně však platí, že víkendová omezení MHD jsou jen nepatrná. Zatímco v zimě se jízdné platí jen na lince na Špindlerovku (podle vzdálenosti), v ostatním období je zpoplatněna i linka 1. Jízdné zde činí, stejně jako při začátku provozu, 20 Kč (5 Kč pro místní) za 1 jízdu. Letní jízdní doby této linky jsou oproti zimním zhruba poloviční. Veškeré odbavování se děje dnes již vzácnými strojky Setright. Zajímavostí je barevné odlišení linek na plastových orientacích. Všechny autobusy jsou vybaveny vysílačkou, což je v tak malém provozu neobvyklé, ale zde nutné.
Vedle městské dopravy je ve Špindlerově Mlýně v provozu hotelbus na trase Hotel Arnika (v městské části Labská) - Lomnice a zpět. Dopravu zajišťuje autobus Avia-Čavdar. Po silnici na Špindlerovku jezdí v půlhodinových intervalech i autobusy a mikrobusy sáňkařské dráhy.
Autobus SOR B9.5 na zastávce Bedřiška.
Autobus SOR B9.5 na zastávce Bedřiška.
Foto Jan Marek, 12. 2. 2006

Provoz městské dopravy v roce 2006

Dopravce: Technické služby města Špindlerův Mlýn

Linka 696001

(Labská -) Autobusové nádraží - Špindlerova bouda a zpět
interval 60 min., 2 dopolední spoje vyjíždějí z Labské, nasazovány jsou autobusy 1x C734 a 1x B732 (ex DP Praha - červenobílý se zaoblenou zádí), v zimě při špatné průjezdnosti silnice a mimo zimní sezónu možnost nasazení některého z malých autobusů

MAD - Linka 1

Svatý Petr - Lomnice - Bedřichov a zpět
provoz celoroční, v zimě interval přibližně 80 min., na linku je nasazován SOR B9.5, ve Svatém Petru různé varianty trasy

MAD - Linka 2

Svatý Petr, hotel Horal - Lomnice - LD Medvědín a zpět
v provozu jen v zimě, interval 50 min., jezdí Karosa B732 (ex 5755 DP Praha, nyní v bílém nátěru s šedivou střechou)

Skibus

Hromovka - LD Medvědín a zpět
interval 30-60 min., nasazován je SOR C7.5 lili
Všechna vozidla kromě SORů jsou v nevalném stavu.
Autobus
Jeden z posledních vyrobených vozů typu Karosa LC736.1022 sáňkařské dráhy.
Foto Jan Marek

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader