Pardubice - oslavy 50 let trolejbusů
Ve dnech 6. a 7. 4. 2002 proběhly
velkolepé oslavy padesátin trolejbusů ve městě perníku, v Pardubicích.
Oslavy byly pojaty vskutku velkolepě, neb bylo možno v ulicích krajského města
spatřit všechny provozuschopné typy trolejbusů, které se nacházejí na
našem území. Vlastně úplně všechny typy ne. Chyběl typ 22 Tr, tedy léta
letoucí toužebně očekávaný kloubový trolejbus, který se doposud
vyskytuje jen v prototypové verzi, a dnes je provozován v Ústí nad Labem.
Prý byly problémy drážní legislativy. Též zde chyběl tolik slibovaný
stánek doposud jediného výrobce trolejbusů Škody Ostrov. Škoda. Třeba
bychom se dozvěděli, zda-li vůbec vědí, že jako jeden z důvodů
likvidace provozu v Kapfenbergu uváděl tamní dopravce neexistenci výrobce
trolejbusů na evropském kontinentě.

ŠKoda 8Tr z Prahy s brněnským vlekem.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)
Oslavy byly velice důstojné, a
ukazovaly mimo jiné na to, jak trolejbusová doprava dokáže přilákat
stovky lidí i z velké dálky. Byla to vskutku impozantní reklama krajského
města, kterou potřebuje nejen město samo, ale i trolejbusy, které zde
rozhodně nemají na růžích ustláno. Jako by si někteří jeho představitelé
ani neuvědomovali, jakým způsobem se právě trolejbusy podílí na velkoměstském
vzhledu Pardubic. Vždyť dnes takový legendární výrok zazněvší na
jednom jednání pardubické radnice, že: "po teroristických útocích
na Spojené státy je třeba přehodnotit náš vztah k trolejbusům jakožto
velmi zranitelnému způsobu dopravy" patří spíš do říše humoru a recese, než na seriózní jednání lidí majících racionální přehled o tom, co jest elektrická
trakce a jaké má výhody.

Brněnský SANOS, T11 rovněž z Brna a Škoda 17Tr z DP Ostrava.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)
Historické i moderní trolejbusy brázdily
celým městem pod vskutku perfektní pavučinou trolejového vedení, která
u nás nemá obdoby. Některé trolejbusy však opustily trolejové vedení a
jezdily do míst, kam už dráty nevedou, a nebo zatím stále ještě. Třeba
jako na Dubinu, kam se urputně trať staví již několik let a díky nemnohým,
avšak mocným odpůrcům trolejbusů je její skutečné dokončení stále v
nedohlednu (dodatečná poznámka: první trolejbusy v pravidelném provozu
vyjely na Dubinu na vybraných kurzech autobusové linky 13 v létě 2002, od
září 2002 je linka 13 provozována výhradně v elektrické trakci a v
dopravní špičce zajíždí na Dubinu i prodloužená linka číslo 5)

7Tr z technického muzea v Brně.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)

Jubilejní jízdenka k 50. výročí trolejbusů v Pardubicích.