Get Adobe Flash player

Opava

Město

Horní náměstí v historickém centru Opavy s budovou magistrátu
Horní náměstí v historickém centru Opavy s budovou magistrátu. Vlevo nahoře znak města a logo Městského dopravního podniku Opava.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Statutární město a okresní město Opava (německy Troppau, polsky Opawa) leží v Moravskoslezském kraji, v Opavské pahorkatině při soutoku řek Opavy a Moravice. Většina města Opavy se sice nachází ve Slezsku, ale tři městské čtvrti (Suché Lazce, Vlaštovičky a Jaktař) patřily k tzv. Moravským enklávám ve Slezsku a tudíž jsou historickou částí Moravy. Opava byla od roku 1742 do 30. listopadu 1928 metropolí českého Slezska.
Dnes má město přibližně 60 000 obyvatel a funguje zde průmysl strojírenský, chemický, textilní, kožedělný a potravinářský.
Obchodní dům Breda na náměstí Republiky
Obchodní dům Breda na náměstí Republiky je jednou z nejproslulejších staveb Opavy. Tento jedinečný palác inspirovaný expresionismem a gotikou, dílo vídeňského architekta Leopolda Bauera, byl otevřen v roce 1928. Opava je městem, které ukazuje možnou symbiózu elektrické městské dopravy a historických památek.
Foto Jiří Kohout, 10. srpna 2002
K nejstarším památkám patří minoritský klášter a kostel sv. Ducha, postavený před rokem 1269. Cennou stavbou gotiky je konkatedrála Nanebevzetí Panny Marie z druhé poloviny 14. století. Dokladem renesančního umění je městská věž, tzv. Hláska, současné sídlo Magistrátu města Opavy. V barokním stylu vyniká především Sobkův a Blücherův palác na Masarykově třídě. Opava se také pyšní ukázkami novodobé architektury, jako je obchodní dům Breda nebo budova bývalé Obchodní a živnostenské komory či komplex městského koupaliště. K technickým zajímavostem města patří secesní barometr v Dvořákových sadech a linie čs. opevnění – unikátních vojenských pevností vybudovaných před 2. světovou válkou, z nichž je dnes přístupná především pevnost v Opavě – Milostovicích. Opava je zelené a kvetoucí město díky rozsáhlým parkům a sadům, které vznikly na místě středověkých hradeb zbořených počátkem 19. století.

Silniční doprava

Autobusy SOR C 12 dopravce TQM - holding na linkách Ostravského dopravního integrovaného systému
Autobusy SOR C 12 dopravce TQM - holding na linkách Ostravského dopravního integrovaného systému v zastávce Zámecký okruh - zpředu 3T4 8032 na lince 252 do Třebomi a 3T2 1539 na lince 253 do Služovic.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Opava je významnou dopravní křižovatkou. Procházejí tudy silnice 1. třídy číslo I/11 Hradec Králové - Ústí nad Orlicí - Vamberk - Žamberk - Jablonné nad Orlicí - Šumperk - Rýmařov - Bruntál - Opava - Ostrava - Havířov - Český Těšín - Třinec - Jablunkov - Mosty u Jablunkova (státní hranice se Slovenskem), I/46 Vyškov - Prostějov - Olomouc - Šternberk - Moravský Beroun - Opava - Kobeřice - Sudice (státní hranice s Polskem), I/56 Opava - Kravaře - Hlučín - Ostrava - Paskov - Frýdek-Místek - Frýdlant nad Ostravicí - Horní Bečva / Bílá (st. hranice) a I/57 Brumov-Bylnice (státní hranice se Slovenskem) - Valašské Klobouky - Vsetín - Valašské Meziříčí - Nový Jičín - Fulnek - Hradec nad Moravicí - Opava - Krnov - Město Albrechtice - Třemešná - Vysoká (státní hranice s Polskem).
Nízkopodlažní SOR CN 12 2T4 9395 společnosti TQM - holding
Nízkopodlažní SOR CN 12 2T4 9395 společnosti TQM - holding na lince ODIS 264 do Těškovic na Dolním náměstí v Opavě.
Foto Miroslav Puchalter, 30. září 2005
Většinu provozu regionální a dálkové autobusové dopravy v Opavě zajišťuje opavský dopravce TQM - holding s.r.o., dalším významným dopravcem je Connex Morava a.s. Velká část regionálních linek je začleněna do Ostravského dopravního integrovaného systému (ODIS) a označena trojcifernými čísly v číselné řadě 2xx. Území města Opavy je na regionálních linkách označováno jako zóna 30 - 300, zatímco na linkách MHD pouze jako zóna 30.
V Opavě neexistuje autobusové nádraží. Dálkové autobusové linky městem pouze projíždějí. Většina spojů regionálních autobusových linek je ukončena v zastávce Opava, Bílovecká TQM, která leží poblíž zastávky MHD Stadion a autobusy se z ní jezdí obracet do areálu společnosti TQM - holding. Pro nástup a výstup cestujících mají větší význam zastávky umístěné v centru města - Opava, Východní nádraží, Opava, Praskova, Opava, Dolní náměstí, Opava, Nákladní-ZLATOVAR či Opava, Zámecký okruh.

Železniční doprava

Elektrická jednotka řady 471 na osobním vlaku do Ostravy - Svinova v ŽST Opava východ
Elektrická jednotka řady 471 na osobním vlaku do Ostravy - Svinova v ŽST Opava východ.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Do Opavy vedou železniční tratě číslo 310 Olomouc - Bruntál - Krnov - Opava východ, 314 Opava východ - Jakartovice ( - Svobodné Heřmanice, bez osobní dopravy), 315 Opava východ - Hradec nad Moravicí, 316 Ostrava-Svinov - Háj ve Slezsku - Opava východ a 317 Opava východ - Kravaře ve Slezsku - Hlučín. Všechny tratě jsou jednokolejné, trať 316 do Ostravy je od listopadu 2006 elektrifikována. Po tratích 310 a 316 jsou kromě osobních (zastávkových) vlaků vedeny i vlaky spěšné a rychlíky.
Na území města Opavy leží železniční stanice Opava východ a Opava západ a Opava - Komárov a zastávky Opava zastávka, Kylešovice, Vávrovice a Malé Hoštice. Nejvýznamnější železniční stanice - Opava východ - se nachází v těsné blízkosti centra města a před její výpravní budovou zastavují trolejbusy a autobusy MHD i autobusy regionálních a dálkových linek.

Tarif MHD v roce 2007

Plnocenná jízdenka MHD v hodnotě 10,- Kč vydaná v srpnu 2007
Plnocenná jízdenka MHD v hodnotě 10,- Kč vydaná v srpnu 2007.
Sbírka Lukáš Vrobel
Městskou hromadnou dopravu v Opavě zajišťuje Městský dopravní podnik Opava, a.s. Na linkách MHD platí tarif Ostravského dopravního integrovaného systému (ODIS), který však má pro linky MHD Opava řadu odlišností oproti regionálním integrovaným linkám.
Do trolejbusů a autobusů městské hromadné dopravy se nastupuje předními dveřmi a vystupuje se dveřmi ostatními. Jízdné je možno platit buď jednotlivě v hotovosti do automatu nebo čipovou kartou nebo je možno cestovat na předplatní časovou jízdenku, která je vydávána rovněž v podobě čipové karty. Tarif je při platbě v hotovosti nepřestupní, při platbě jednotlivého jízdného z čipové karty (elektronické peněženky) je možné do 30 minut od prvního odbavení zakoupit další jízdenku za sníženou cenu.
Jízdenka pro jednu libovolně dlouhou jízdu bez přestupu stojí při platbě v hotovosti plnocenná 10,- Kč a zlevněná 6,- Kč, při platbě z čipové karty 8,- / 4,50 Kč, po přestupu do 30 minut se při použití čipové karty platí 3,70 / 1,90 Kč. Dovozné je stanoveno ve stejné výši jako zlevněné jízdné.
Předplatní (nepřenosné) časové jízdenky se vydávají v systému ODIS s časovou platností 7, 14, 30, 90, 180 a 365 dní, z toho vybrané kategorie existují i jako zlevněné pro děti ve věku 6 - 15 let, žáky a studenty ve věku 15 - 26 let a pro důchodce do 70 let. 30denní a 90denní jízdenka je vydávána pro všechny skupiny cestujících i v kombinaci pro tarifní zóny 30 + 35, tzn. platí i na okrajových úsecích některých autobusových linek MHD mimo území města Opavy. Při platbě jednotlivého jízdného toto rozdělení na zóny nehraje roli.
Časové jízdenky pro zóny 30 (samostatně) a 30 + 35 se prodávají pouze v předprodeji Městského dopravního podniku Opava, a to pouze s časovou platností 30, 90 nebo 365 dní. Jízdenky pro tyto zóny s jinou časovou platností je možno pořídit pouze v kombinacemi s jízdenkami pro další zóny na jiných předprodejních místech (např. v pokladnách Českých drah). 30denní občanská jízdenka pro zónu 30 stojí 300,- a pro zóny 30 + 35 390,- Kč, 90denní pro zónu 30 810,- Kč a pro zóny 30 + 35 1 055,- Kč.
Odbavovací systém opavské MHD je blíže popsán na samostatné stránce.

Zastávky a jízdní řády

Označníky zastávek MHD zleva Praskova, Východní nádraží a Švédská kaple
Označníky zastávek MHD zleva Praskova, Východní nádraží a Švédská kaple.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Zastávky MHD jsou osazeny několika druhy označníků. Starší provedení je jednotyčové s hranatým terčem s vyobrazením dopravních prostředků a nad ním s uvedením názvu zastávky a čísly zastavujících linek, pod ním pak s deskou na výlep jízdních řádů a odpadkovým košem. Existuje i provedení bez tyče, kdy jsou zvlášť horní terč a zvlášť deska s jízdními řády připevněny ke stěně. Zajímavé je, že u těchto starších typů označníků nejsou jízdní řády vylepovány přímo na plech tabule, nýbrž na jednotlivé malé plechy přinýtované k této tabuli. Novější provedení označníku je dvoutyčové, přičemž název zastávky a čísla zastavujících linek jsou uvedena pod horním hranatým terčem. Jízdní řády jsou umístěny na tabuli kryté plastovou deskou. Tyče označníků jsou natřeny vždy žlutě. Regionální a dálkové autobusy mají označníky společné s MHD.
Jízdní řády na starším typu označníků jsou vylepeny na deskách přinýtovaných k plechovému podkladu.
Jízdní řády na starším typu označníků jsou vylepeny na deskách přinýtovaných k plechovému podkladu."
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Jízdní řády jsou městského provedení, s uvedením časů odjezdů spojů jen z aktuální zastávky. Vlevo od seznamu zastávek jsou uvedeny jízdní doby a vpravo zóny. Případné odlišnosti trasy a omezení provozu jednotlivých spojů jsou označeny písmeny za časy odjezdů. Za pozornost stojí, že na starších označnících jsou jízdní řády umístěny "na výšku", kdežto na novějších "na šířku".
Jízdní řády na novějším typu označníků
Jízdní řády na novějším typu označníků jsou umístěny "na šířku".
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader