Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Evropa

 

Trolejbusy s českou stopu do Norska už podruhé v historii

 

Plzeňský závod ŠKODA ELECTRIC provedl roku 2020 zajímavou exportní zakázku trolejbusů. Šlo se o 10 kloubových osmnáctimetrových vozů typu Solaris Trollino 18 s trakčními bateriemi určených pro norské město Bergen. Finálním dodavatelem vozidel je výrobce autobusů a trolejbusových karosérií Solaris, ze strany Škody jde tedy o dodávku elektrovýzbrojí. Prakticky je ale rozsah montáže a zkoušek obdobný, jako při výrobě typu Škoda 27 Tr. V červenci byl dokončen první vůz, během prázdnin bylo možné vozidla potkávat při zkušebních jízdách pod plzeňskými trolejemi. Během měsíce září byly trolejbusy expedovány do Norska.

 

2020-08-13 spj 130815zou t18 pro bergen
Záběr ze zkušební jízdy nového trolejbusu Solaris T18 pro Bergen po plzeňské trolejbusové síti,
pořízený na točně Ústřední hřbitov.
Foto Jiří Šplíchal, 13. srpna 2020
Vozidla mají s ohledem na drsné klimatické podmínky oproti běžně produkovaným trolejbusům určité odlišnosti, například zesílenou tepelnou izolaci karoserie a celoplošná boční okna s dvojitými skly. Nezvykle u vozidel určených pro městský provoz působí vyšší polstrovaná sedadla vybavená dokonce bezpečnostními pásy, běžně používaná spíše v meziměstských linkových autobusech.

 

Zajímavostí je, že se jedná v historii už o druhou dodávku trolejbusů pro Norsko, na které pracovali Češi. V roce 1972 dodala ŠKODA OSTROV do Bergenu celkem 20 vozidel typu 9 Tr. Trolejbusy byly, podobně jako současně vyráběná zakázka, speciálně vybaveny do severských podmínek. Na první pohled se lišily rovnými předními skly (typ 9 Tr byl běžně vybaven zaoblenými), které umožňovaly jejich lepší vyhřívání. Jednalo se tehdy o výrazný exportní úspěch, protože dodávky škodováckých trolejbusů do tzv. kapitalistických zemí byly v té době naprostou výjímkou, většina produkce směřovala do tehdejšího SSSR. Vozy 9 Tr se v Bergenu těšily oblibě, o čemž svědčí historický trolejbus zachovaný v místním muzeu.

 

1972
Trolejbus 9 Tr pro Bergen na zkušební trati v Jáchymově.
Foto Archiv ŠKODA Ostrov, 1972
Trolejbusový provoz v norském Bergenu je jedním z nejmenších na světě. Ve městě je provozována jediná linka o délce 7,2 km pouze se šesti trolejbusy značky Neoplan. Současná dodávka nových trolejbusů Solaris s výzbrojí Škoda by měla umožnit kompletní obnovu vozového parku a také elektrifikaci dvou autobusových linek. Síť by měla být rozšířena o 4,5 km, přičemž úsek vedený v centru města o délce 1,5 km bude provozován v režimu trakčních baterií.