Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Postřehy ze života mariánskolázeňského provozu - 2009

Po více než 3 letech, počátkem roku 2009, se autor fotoreportáže podíval do Mariánských Lázní, aby objektivem zachytil některé změny, které se za ta léta udály v nejmenším trolejbusovém provozu v Česku. Na počátku 21. století se zdálo, že trolejbusový provoz bude ukončen, což se naštěstí nestalo. Dnes jsou čisté a tiché trolejbusy opět páteří dopravy ve městě. Zásadním krokem byl nákup 7 nových trolejbusů Škoda 24Tr v letech 2004-2006, které nesou rozhodující tíhu přepravy. Nadále však zůstává nedořešeným problémem zastaralý způsob napájení jediné místní měnírny a vpravdě historické trolejové vedení včetně vzdušných armatur, které má negativní vliv na spolehlivost a rychlost trolejbusové dopravy.
Rovněž tak odbavovací systém volá po modernizaci, diskuze o vhodném typu odbavování v Mariánských Lázních již delší dobu probíhá. Dosud se jednotlivé jízdenky kupují u řidiče v jednoduchém jízdenkovém automatu, dlouhodobé časové předplatné se prokazuje klasickou papírovou průkazkou. Protože však jakékoliv odbavovací systémy, založené na bezkontaktních čipových kartách, jsou poměrně nákladné, v provozu velikosti Mariánských Lázní je možné, že by se jejich přínos ani nevyplatil. Je tedy pravděpodobné, že si na nový odbavovací systém ještě počkáme do doby než bude zavedena krajská dopravní karta či městská multifunkční karta.
 

Důležité události v MHD Mariánské Lázně v posledních letech

Rok 2006

Ke dni 1. července vznikl nový provozovatel místní MHD, společnost Městská doprava Mariánské Lázně s.r.o. , kde město vlastní 60% majetku a dosavadní provozovatel MHD, společnost Dopravní podnik Mariánské Lázně a.s. zbývajících 40%. Tímto krokem město po 14 letech opět může přímo vstupovat do řízení MHD na svém území.
Dne 2. října byla slavnostně předána dopravnímu podniku pětice nových trolejbusů Škoda 24Tr Citelis (ev.č. 53-57), přičemž vozy 53,55,56 jsou vybaveny pomocným dieselagregátem. Nákup vozů byl ze 75% podpořen z evropského fondu SROP.
5. prosince vyjel do ulic města Mikulášský trolejbus, organizaci tentokrát převážně zajistili žáci ZUŠ Mariánské Lázně.
 
Rok 2007
Od konce srpna do počátku listopadu proběhla rekonstrukce části Husovy ulice, díky čemuž nebylo možné s trolejbusy zajíždět na sídliště Panská Pole. Proto se vozy linek č. 5 a 9 otáčely na Nádražním náměstí, na jinak nepoužívané obratové stopě.
Byla zavedena nová účelová trolejbusová linka č.7, určená zejména pro obsluhu nákupní zóny na Chebské ulici (OD Kaufland). Je obsluhována dvousilovými trolejbusy, příp. autobusem. Trasa linky je Antoníčkův Pramen - Nádraží - Kaufland - Centrum - Kolonáda - Kaufland - Panská Pole - Nádraží - Antoníčkův Pramen.
 
Rok 2008
Dne 1.ledna vstoupil v platnost nový tarif - jednotné nepřestupné jízdné stojí 10,-Kč, děti a zavazadla polovic. Roční "lítačka" je za 2000,-Kč.
Na linku č.7 vyjel na počátku prosince "Čertovský autobus".
 
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně - budova vlakového nádraží prochází celkovou rekonstrukcí.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně leží v nadmořské výšce 600 metrů na úpatí Slavkovského lesa. Zdejší zimy jsouproto poměrně tvrdé, s dostatkem sněhu (i když poslední tři roky je to i tady se sněhem poměrně bída). Je s podivem, že u nově dodaných trolejbusů Škoda 24Tr nebylo požadována dopravním podnikem instalace poptávkového otevírání dveří. Zamezilo by se tak zbytečnému "luftování" vozu na zastávkách, ve chvíli kdy je řidič zaměstnán odbavováním cestujících.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
I do Mariánských Lázní dorazila éra nákupních center. Většina z nich je soustředěna blízko křižovatky Chebské a Husovy ulice. Jejich obsluhu zajišťují především spoje trolejbusové linky č.6, z centra lázní do Velké Hleďsebe. Protože však odbočka k hypermarketům není zatrolejována, jsou na linky vypravovány trolejbusy 24Tr s pomocným diselagregátem. V případě jejich poruchy je linku vypravován autobus, zachycený na parkovišti hypermarketu Kaufland.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Autobus Renault Agora na lince č.13, projíždí zúženým jízdním pruhem na Hlavní třídě.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně, Hlavní třída. Tepna města prochází po etapách generální rekonstrukcí, při které jsou uplatněny také moderní prvky dopravního zklidnění, které mají za cíl zejména zvýšit bezpečnost provozu a komfort chodců. Tam, kde to prostorová dispozice umožňuje, je vybudována segregovaná cyklostezka (patrná v levé části obrázku).
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Klasická romantika z Mariánských Lázní s trolejbusem Škoda 24Tr. Ať se obrázek líbí (i když panu řidiči se to focení zrovna moc nelíbilo:-))
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Základem vozového parku v Mariánských Lázních je sedm moderních trolejbusů Škoda 24Tr. Jeden z nich je zachycen na obrázku v blokové smyčce na Panských Polích. Na počátku roku 2009 byly v provozu ještě poslední dva zástupci staré generace vozů 14Tr (č.45 a 49).
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Po romantické horské trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů dnes dopravu zajišťuje společnost VIAMONT motorovými vozy Regiosprinter. Na záběru Regiosprinter míří za zastávky Mariánské Lázně na hlavní nádraží.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009