Get Adobe Flash player

Petice
"Společně zachraňme trolejbusy v Mariánských Lázních!"

Úřad města Mariánské
Zatupitelstvo města Mariánské Lázně
Ruská 155/3
Mariánské Lázně
353 01
Petice

(ve smyslu zákona 85/1990 Sb., o právu petičním)

Vážení zastupitelé,

nám všem, kteří jsme níže podepsaní, velmi záleží na zachování příjemné, tiché a ekologické dopravy, která k vašemu lázeňskému městu dlouhá léta neodmyslitelně patří, a dotváří jeho přívětivý obraz. Obracíme se proto na vás s peticí:
Společně zachraňme trolejbusy v Mariánských Lázních!

V Mariánských Lázních od 50. let existoval trolejbusový provoz, který v 80. letech 20. století pokrýval více jak i v celosvětovém měřítku unikátních 90% přepravních výkonů MHD v lázeňském městě.

Do první poloviny 90. let se jednalo o bezesporu nejkvaliněji obsloužené město z hlediska městské dopravy. Od poloviny 90. let tento provoz nejen stagnuje, ale stále se hovoří, byť neoficiálně, o jeho likvidaci. Přitom elokogické a zejména městotvorné výhody trolejbusu jsou dnes velmi dobře známé, a v lázeňském městě pro jeho image nadmíru důležité. Bez nadsázky by se dalo říci, že se jedná o investici do infrastruktury města, kdy investice do položky jedné bude bohatě v zisku vrácena z položky druhé, tedy z lázeňství a cestovního ruchu, které by měly být pro lázeňské město prioritní.
Požadujeme proto:

Změnu dopravní politiky města, která bude nejen deklaratorně, ale i fakticky založena na zachování a podpoře trolejbusů v MHD.

S tím souvisí následující požadavky :

1) viditelné zintenzivnění údržby a rekonstrukce trakčního zařízení
2) obnovy vozového parku novými nebo modernizovanými trolejbusy
3) zabezpečení MHD trolejbusovou trakcí alespoň z 90% jako v minulosti
4) obnovu zrušených tratí, na nichž je stále zavěšeno trolejové vedení
5) okamžité ukončení rozprodeje trolejbusů, a to pod jakýmikoli záminkami
6) omezení přístupu individuální automobilové dopravy do lázeňské zóny
7) zákaz parkování na ulici v centru města a lázeňské zóně
8) nastavení dotační politiky tak, aby Město mohlo lépe kontrolovat využívání svých dotací na konkrétní akce v MHD (opravy, nákup nových vozů)
Závěrečné prohlášení:

Občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu se sídlem: Komenského 601, 330 12 Horní Bříza jako iniciátor této petice prohlašuje, že v této věci bude dále jednat a podnikat další potřebné kroky. Jeho členové jsou schopní a ochotní nejen konstruktivně jednat s kýmkoliv kompetentním, nýbrž i sami pomoci řešení MHD v Mariánských Lázních jakýmkoliv vhodným způsobem. Touto peticí chceme tedy především ukázat, že existuje širší zájem na zachování trolejbusů v lázeňském městě a jako organizace sdružující mj. i odborníky na MHD, nabídnout pomocnou ruku všem (také a především zastupitelům města Mariánské Lázně), kteří mohou v dané věci něco učinit. Pro účely této petice Společnost pro veřejnou dopravu ustavila na základě § 3 odst. 1 zák. č. 85/1990 Sb., o právu petičním, (úplné znění petice si můžete vyžádat na adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. )

Širší souvislosti

  • pouze vysvětlující informace, která není součástí petice
Ačkoli ještě začátkem 90. let byl rozsah vozového parku srovnatelný například s Jihlavou, Opavou, či Teplicemi, dnes je ve stavu již jen 8 trolejbusů, a podnik připravuje prodej dalších vozů. Jako nová vozidla jsou nakupovány již pouze autobusy, které se čím dál častěji objevují i na trolejbusových linkách. Přitom v dnešní době nabízí výrobce dokonce i trolejbusy s pomocným spalovacím motorem, který umožňuje trolebus nasadit i na trasy mimo trolejové vedení, vozidla takovéto koncepce v Mariánských Lázních k vidění bohužel nejsou. Místo toho přes lázeňské centrum dýmají autobusy a čím dál více automobilů. O víkendech jsou dokonce veškeré trolejbusy nahrazeny autobusovou trakcí a trolejové vedení při minimální údržbě chátrá. Toto je zejména v lázeňském městě naprosto nepochopitelné. Mnohá města s trolejbusovou trakcí se snaží další tratě budovat, aby svým obyvatelům zlepšila životní prostředí, avšak Mariánské Lázně, město, kam občané jezdí zejména za čistým vzduchem, tuto zděděnou infrastrukturu nechávají chátrat. Trolejbusy potřebují ke svému provozu zejména právě trolejové vedení, do něhož je přiváděna elektrická energie. Tato zdánlivá nevýhoda trolejbusů je v určitém ohledu velkou výhodou: znamená totiž nezávislost na primarním zdroji energie, což znamená přeci jen větší nezávislost na cenách či dodavatelích těchto zdrojů (např. ropa). Výroba elektrické energie může být zabezpečena z různých zdrojů: od uhlí, přes jadernou energii, (popřípadě i pomocí zůzných pomocných agregátů např. diesel), až po vodní, větrnou a sluneční energii. Tyto zdroje se mohou i během dne operativně střídat. Výroba energie ve větším je vždy ekologičtější než její výroba v malém.

Kalendář akcí

loader