Get Adobe Flash player

marianskelazne

110 let městské dopravy v Mariánských Lázních

 

Není to tak dávno, co se v Mariánských Lázních slavilo 100 let MHD ve stínu hrozícího rušení trolejbusového provozu. Po deseti letech se otázka zrušení nejmenšího trolejbusového provozu v České republice sice místy objeví, nicméně oslavy kulatého výročí proběhly za dobré nálady.

 

IMG 6624

Důstojným vstupem do lázeňského města je bezesporu moderní terminál u vlakového nádraží.
Martin Fencl

 

Pro veřejnost byla připravena jízda dvěma historickými linkami - linkou 1, na které jezdil trolejbus Škoda 9 Tr PMDP a linkou 2, na které se proháněla legendární Škoda 706 RTO ze sokolovské divize společnosti Autobusy Karlovy Vary. Určitě příjemným překvapením byla i návštěva Karosy ŠL 11 z plzeňského ŠKODA-BUS klubu, která také zasáhla do provozu. Důvodem byl až nečekaný zájem cestujících, kdy hned při první jízdě došlo během několika zastávek k maximálnímu naplnění "erťáka" cestujícími a lidé na zastávce zoufale vyhlíželi další spoj.

 

IMG 6652

Linka 2 vedla k hotelu Krakonoš, cíle většiny cestujících. K hotelu také jezdila posilová linka 7X.
Martin Fencl

 

Zatímco linka 2 vedla od nádraží přes Kolonádu k hotelu Krakonoš a zpět k nádraží, linkou 1 mohli cestující projet prakticky celou trolejbusovou síť mariánskolázeňského provozu. Po městě jezdila také posilová linka 7X, rovněž od nádraží k hotelu Krakonoš. Na ní mohli cestující spatřit "běžný" Karosa - Renault Citybus, ev.č. 32. I ten jezdil po městě velmi slušně obsazen. Ale abych se ještě vrátil k nádraží.

 

IMG 6676

Karosa - Renault Citybus se blíží k Chebské křižovatce.
Martin Fencl

 

Mariánské Lázně jsem naposledy navštívil před čtyřmi lety. Z Chebu jsem tehdy přijel rychlíkem a zpět odjížděl autobusem. Můj první dojem z města nebyl nijak valný. Prostor před nádražím byl v poněkud zoufalém stavu, místy bylo těžké rozlišit, kde končí chodník a začíná silnice, při odjezdu autobusem jsem našel jen napůl stržený jízdní řád. Dnes, po čtyřech letech, jako bych přijel do jiného města. Nádraží krásně upravené a čisté. To samé před nádražím. Nový terminál je architektonicky zajímavě udělaný, cestujícím přijdou vhod světelné tabule s časy odjezdů. Nicméně, oproti minulým letům mi tu přišlo poněkud málo místa pro autobusy a trolejbusy. Chybělo mi tu více odstavné plochy pro výše zmíněné dopravní prostředky a i standartně "úzká" silnice. Stačí, aby jeden autobus zajel špatně do zálivu a řidič v širším osobním autě má problém ho objet. Také se mi nepodařilo najít místa pro autobusy NAD.

 

 

IMG 6685

Hodně místa pro automobily, málo pro autobusy?
Martin Fencl

 

Také mě zarazil celkově menší počet spojů k nádraží z města, na druhou stranu, v mnohem větších Karlových Varech není situace o moc lepší.

 

Na nádraží byly rozvěšeny během oslav informační tabule o současnosti, ale i minulosti trolejbusového provozu nejen v Mariánských Lázních. Další tabule upozorňovaly také na různá úskalí trolejbusů ve světě. Cestující se také mohli dočíst, jak se jezdí v jiných městech, či jak se postupně vyvíjela výroba trolejbusů.

IMG 6632

Úryvek jedné z tabulí.
Martin Fencl

 

IMG 6633

Za cedulí projíždí Škoda 9 Tr.
Martin Fencl

 

Nejen na nádraží bylo živo. Ve městě lidé čekali jak na historické linky, tak na klasické trolejbusy a autobusy. Alespoň v době mé návštěvy jsem viděl vypraveny pouze Škody 24 Tr Citelis, zdejší dopravní podnik však vlastní i starší odkoupené Škody 14 Tr z Plzně. Autobusy zastupoval v provozu již zmíněný Citybus na lince 7X, na lince 13 jezdil bílý Sor B10.5, do provozu zasáhl i nejstarší autobus u podniku - Karosa B932. V provozu byl i turisty oblíbený autovláček dopravce Autobusy Karlovy Vary. Možná vás překvapí, že poslední nový trolejbus koupila společnost MDML v roce 2006 a poslední autobus v roce 2002. Vozový park dopravce tak začíná pomalu zastarávat.

 

IMG 6639

Škoda 24 Tr Citelis u vlakového nádraží.
Martin Fencl

 

Co říci závěrem? Zbývá samozřejmě poděkovat všem, kteří se o akci zasloužili. Oslavy 110 let se totiž nadmíru povedly, radost lidí toho byla jasných důkazem. A také nezbývá než doufat, že při oslavách 120 let nebudou ve vzduchu stále viset otazníky nad budoucností trolejbusové dopravy v Mariánských Lázních.

IMG 6635

Karosa ŠL11 a Škoda 9 Tr.
Martin Fencl

Autobusy v Mariánských Lázních

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 32 (CHI 11-47, r. v. 2001)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 32 (CHI 11-47, r. v. 2001) na trolejbusové lince 3 na kruhovém objezdu u zastávky City service.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
První autobusová linka s charakterem městské dopravy vznikla již v roce 1913 a byla vedena od nádraží k Lunaparku. Následujícího roku však byla zrušena. Znovu autobusy vyjely v roce 1922. Provoz na městských linkách zajišťoval, stejně jako v letech 1913 - 1914, soukromý dopravce Heinrich Bär. Po městě bylo možné cestovat také autobusovými linkami dalších dopravců, které nebyly považovány za městskou dopravu. Během 2. světové války autobusy postupně jezdit přestaly a obnovit městskou autobusovou dopravu se podařilo až v roce 1948, kdy již dopravu zajišťovaly Elektrické a autobusové dráhy města Mariánské Lázně, pozdější Dopravní podnik a dnešní Městská doprava Mariánské Lázně. Od roku 1948 jezdí městské autobusy souvisle dosud.
Karosa B 932 ev. č. 30 (CHA 04-09, r. v. 1998)
Karosa B 932 ev. č. 30 (CHA 04-09, r. v. 1998) na konečné linky 13 City service.
Foto Martin Janda, 17. ledna 2008
Autobusy byly vždy v městské dopravě druhořadé. Obdobím jejich největšího rozkvětu byla 70. léta, kdy bylo v provozu osm autobusových linek označených čísly 10 a 12 - 18, které obsluhovaly Velkou Hleďsebi a Klimentov, Krakonoš a Zádub - Závišín, Hamrníky, Panská Pole, Nimrod, Letiště Skláře, Koupaliště Lido a jezdily odtud do centra města nebo do Úšovic. Některé z těchto linek měly čistě nebo výrazně rekreační charakter. Nejvýznamnější relace na Panská Pole a do Velké Hleďsebe byly později nahrazeny trolejbusem. Provozu trolejbusů předcházela rozsáhlá obsluha autobusy také v Úšovicích.
SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108, r. v. 2002)
SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108, r. v. 2002) na trolejbusové lince 5 v zastávce Pošta.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
V současné době zajišťuje dopravce Městská doprava Mariánské Lázně s.r.o. provoz pěti autobusových linek označených čísly 11, 12, 13, 14 a 16. Linkové vedení je uvedeno v tabulce na stránce Základní údaje o MHD.
Jedinou autobusovou linkou s intervaly odpovídajícími (malo)městskému provozu je linka 13 do Hamrníků, na které jezdí v pracovní dny jeden až tři spoje za hodinu a mimo pracovní dny jeden spoj za hodinu až za hodinu a půl. Intervaly jsou nepravidelné.
Linka 11 ke Kauflandu byla zavedena teprve 1. srpna 2006. V provozu je pouze v sobotu od 7:00 do 15:00 hodin v pravidelném intervalu 40 minut.
Autobusová linka 12 je především rekreační. V pracovní dny jsou na ní vedeny tři spoje na Krakonoš a zpět, mimo pracovní dny pět spojů, z toho tři zajíždějí do Zádubu - Závišína, kde doplňují provoz regionálních autobusových linek.
Linka 14 je ve dnech školního vyučování tvořena dvěma spoji ráno a jedním odpoledne, každým v jiné trase. Před zavedením linky 11 také zajišťovala spojení Úšovic se školou jih v sobotu dopoledne v pravidelném intervalu 40 minut.
Linka 16 je v provozu v dopoledním sedle pracovních dnů a mimo pracovní dny celodenně, a to v nepravidelných intervalech v rozmezí 60 - 90 minut. Linka vedená ve shodné trase s trolejbusovou linkou 6 vznikla 10. prosince 2006 vyčleněním spojů z této linky obsluhovaných z provozních důvodů pouze autobusem (jedná se o vůz přejíždějící na linky 12, 13 a 14).
Karosa B 932 CHA 01-90 (r. v. 1997)
Karosa B 932 CHA 01-90 (r. v. 1997) odbočuje na lince 12 z Anglické do Dusíkovy ulice mezi zastávkami Centrum a Koliba. Tento vůz byl odprodán ještě v říjnu 2007 ještě před zavedením evidenčních čísel pro autobusy.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Autobusy však až do podzimu 2006 běžně vyjížděly i na trolejbusové linky a k vidění byly běžně na všech tehdejších "trolejbusových" linkách, tedy 3, 5, 6 a 9. Na lince 6 (před vyčleněním linky 16) bylo důvodem již zmíněné přejíždění vozu na autobusové linky, na ostatních linkách pak nedostatek trolejbusů (vozů bylo k dispozici šest, nemusely však být všechny provozuschopné, a pořadí bylo ve špičce sedm), nedostatek řidičů s řidičským oprávněním na trolejbus, přebytek autobusů a v neposlední řadě zvyk z doby, kdy se schylovalo ke zrušení trolejbusového provozu a jeho náhradě autobusu.
Situace se změnila až v říjnu 2006, kdy bylo dodáno pět nových trolejbusů Škoda 24Tr. Ty spolu se staršími dvěma vozy stejného typu a dvěma trolejbusy 14Tr, které zůstaly v provozu, vytvořily potřebný počet vozů k pravidelné obsluze všech současných osmi trolejbusových pořadí, a autobusy na trolejbusových linkách nadále slouží pouze při mimořádnostech, jakými jsou výpadky trolejbusů, poškození trolejového vedení apod.
Karosa B 732 CH 95-77 (r. v. 1995)
Karosa B 732 CH 95-77 (r. v. 1995) při zátahu z výlukové linky 10 vedené do Sklářů u zastávky Dopravní podnik. V říjnu 2007, ještě před zavedením evidenčních čísel pro autobusy, byl vůz odprodán.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Městská doprava Mariánské Lázně v současné době vlastní čtyři autobusy. Autobusy jsou označeny evidenčními čísly teprve od února 2008, předtím na rozdíl od trolejbusů evidenční čísla přidělena neměly.
Nejstarším autobusem MHD je Karosa B 932 ev. č. 30 (SPZ CHA 04-09, r. v. 1998), která jezdí červeno-bílá s reklamními polepy. Nízkopodlažními vozidla zastupují dva autobusy Karosa-Renault CityBus 12M, ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999) a 32 (CHI 11-47, 2001). Oba vozy jsou bílé a doplněné reklamními nápisy Renault a Dacia. CityBusy mají jako jediné autobusy dopravce automatickou převodovku.
Dosud nejnovějším autobusem DP se stal v roce 2002 SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108), který jezdí celý bílý.
V říjnu 2007 (rok po rozšíření vozového parku o nové trolejbusy) byly odprodány tři nejstarší autobusy - dva vozy Karosa B 732 z let 1995 (CH 95-77) a 1996 (CH 99-22) v provedení s kulatou zádí. Oba jezdily v továrním červeno-bílém nátěru, jeden s doplněnými reklamními nápisy. Třetím odprodaným vozem byla Karosa B 932 z roku 1997 (CHA 01-90), která v posledním období před vyřazením jezdila s červeno-bílým čelem a zádí a bílými boky (po odstraněné celovozové reklamě).
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999) na trolejbusové lince 3 v zastávce Pošta.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
CityBusy a SOR jsou vybaveny digitálními orientacemi. U ostatních vozů se umísťují nebo umísťovaly na čelo, pravý bok a záď vozu plastové cedule, a to na čelo a záď pouze s číslem a na bok i s trasou. Na čele a boku vozu nejsou cedule vkládány do držáků, ale ke spodní části skla. Držáky (rámečky) jsou (byly) buď prázdné nebo drží ceduli s názvem dopravce.
Hlášení zastávek ani zobrazování jejich názvů na digitálních orientacích není zavedeno. Digitální orientace zobrazují pouze číslo linky, výchozí a konečnou zastávku.
SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108, r. v. 2002)
SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108, r. v. 2002) na trolejbusové lince 9 u zastávky Dopravní podnik.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Městská doprava Mariánské Lázně nevlastní žádné autobusy dvoudvéřového linkového nebo zájezdového provedení, ačkoli v minulosti zajišťoval Dopravní podnik rozsáhlou zájezdovou dopravu.
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999) na trolejbusové lince 3 v zastávce Dopravní podnik.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006

Události z provozu 2002

Leden 2002

Dne 29. ledna se v budově Ministerstva dopravy a spojů konala schůzka ohledeně problematiky zachování trolejbusové dopravy v Mar. lázních. Kromě zástupců Spvd a zmíněného ministerstva byl přítomen místostarosta Mariánských Lázní RNDr. Pavel Poc, dále zástupci Ministerstva životního prostředí, Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva zdravotnictví. Úvodem informoval pan místostarosta o nevýhodném postavení města, které bylo nuceno soukromým dopravcem ke zvyšování dotace (která každoročně činila 10 miliónů Kč), pokud má být zachována trolejbusová doprava. Zástupce MŽP Mgr. Ondřej Wágner připomněl, že na modernizaci elektrické trakce ve městě lze využít prostředků ze Státního fondu životního prostředí, zástupce Ministerstva dopravy a spojů pak informoval o možnosti získání dotace na nákup nových vozidel. Rovněž zástupci Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva pro místní rozvoj vyslovili podporu trolejbusům z hlediska podpory lázeňství a cestovního ruchu. Pan místostarosta Poc přítomné dále ujistil, že nelze očekávat likvidaci trolejbusů v nejbližší době, ale že vážnost situace vyžaduje urychlené řešení. Navrhl tedy veřejné projednávání problematiky za účasti dopravního podniku a nás, zástupců Spvd.

Jaro 2002

Mariánskolázeňská trolejbusová doprava vstoupila navenek přece jen do lepší éry. Vypravenost trolejbusů oproti podzimu 2001 a zimně 2001/2002 výrazně vzrostla, pokud situace dovolí, jsou do provozu vypravovány všechny trolejbusy. Spolu s Vojtěchem Wolfem, vydavatelem časopisu Městská doprava, oslovovali naši členové různé společnosti, které se zabývají výrobou a montáží zařízení elektrické trakce. Dále jsme pokračovali v informačních kampaních, oslovovali i spolky a profesní sdružení ze zahraničí, aby nám pomohli při medializaci problému. Podíleli jsme se také na přípravě nadcházejících oslav 100 let MHD v Mariánských lázních.

Květen 2002

Ve dnech 8. až 12. 5. proběhly oslavy 100 let MHD v Mariánských Lázních a zároveň oslavy 50 let provozu trolejbusů. Oslavy byly připomenutím veřejnosti, jaký význam má pro lázeňské město elektrická městská doprava, a zároveň byly vyvrcholením činnosti občanského sdružení Společnost pro veřejnou dopravu. Návštěvníci i obyvatelé Mariánek se v těchto dnech mohli po městě svézt nejen historickými trolejbusy, ale zejména jedním z našich nejmodernějších trolejbusů, nízkopodlažní 21TrACI ("Trejsinou"), aby si zde vyzkoušeli, že trolejbusová doprava disponuje moderními vozy. O jejich existenci mnozí místní občané ovlivněni mýty o těžkých, zastaralých a neohrabaných trolejbusech neměli bez nadsázky ani tušení.
Trejsina z Plzně projíždí na lince 5 kolem hotelové školy
"Trejsina" původem z Plzně projíždí na lince 5 kolem hotelové školy v Mariánských Lázních.
Foto Jan Šlehofer (8. 5. 2002)
Oslavy probíhaly za ohromného zájmu veřejnosti, a to jak z řad místních obyvatel, tak i z řad návštěvníků. Do Mariánských Lázní přicestovaly stovky zájemců, mnozí ze zahraničí, a i tím dali - doufejme - Mariánskolázeňským jasný signál, že význam trolejbusů pro toto město je ohromný.
Trejsina z Plzně projíždí na lince 5 kolem hotelové školy
Původní Mariánskolázeňský historický trolejbus 9 Tr zdolává příkré stoupání v lázeňské čtvrti. Od roku 2004 tento vůz jezdí ve Zlíně.
Foto Jan Šlehofer (8. 5. 2002)

Konference o trolejbusové dopravě zaměřená na malé provozy

Konference o trolejbusové dopravě byla velice důležitou součástí oslav. Vystoupila zde paní starostka Ellén Volavková. Mimo jiné řekla, že si dovede představit v Mariánských Lázních jakoukoli městskou dopravu, a že trolejbusová varianta je jen jednou z mnoha variant. Také jsou již prý vyvinuty dle paní starostky nové pohony, kupř. elektrobusy, které na baterii dokáží obsloužit město.
Naopak pan místostarosta Poc vyzdvihl na konferenci význam trolejbusové dopravy pro město Mariánské Lázně a naznačil, že podnikne mnohé, aby byla trolejbusová doprava ve městě nejen zachována, ale doznala i obnovu infrastruktury. Pan místostarosta Poc též vyslovil podstatné, že zastupitelstvo radnice se v tomto volebním období nikdy nevyslovilo pro rušení trolejbusové dopravy, avšak též ji zatím ani nevyslovilo podporu.
S příspěvkem vystoupili v neposlední řadě členové Společnosti pro veřejnou dopravu. Nejprve obecně nastínili historii elektrické trakce ve veřejné dopravě. Pomocí příkladů z minulosti i současnosti varovali před jejím ohrožením pomocí lobbystických tlaků např. výrobců z oboru dieslové trakce. Dále vyzdvihli přínos konkrétně trolejbusové trakce nejen pro místní ekologickou situaci, ale i na zlepšení dopravní situace města. Připomněli fakt, že člověk při volbě druhu dopravy ve městech podvědomně vnímá trolejové vedení jako reklamní prvek, který láká k použití dopravního prostředku - tedy efekt tzv. viditelnost sítě. Spolu se stoupajícím podílem cestujících ve veřejné dopravě klesne logicky počet uživatelů dopravy individuální, což je nejvíce žádoucí právě v lázeňském území. Podmínku je ovšem fungující veřejná doprava, které objednatel i provozovatel věnují dostatečnou podporu.
Na konferenci promluvil také vlastník DPML, pan ředitel Voves, který vyslovil trolejbusům též podporu - zajímavá změna názoru oproti roku 2001. Dále uvedl, že v letošním roce koupí podnik malý nízkopodlažní autobus. Při projížďce účastníků konference městem ve dvousilovém trolejbusu 21 TrACI ukazoval všem zúčastněným, jak se lázeňské centrum změnilo v jedno velké parkoviště (v minulém volebním období) a zrušenou, avšak dodnes nesnesenou trať k Lesnímu prameni, která byla zrušena v roce 1996. Projížďka dále pokračovala k dolní stanici lanové dráhy Koliba, kam byla koncem 80. let vyprojektována trolejbusová trať. Cestou do Úšovic pan ředitel představil plochu bývalého centrálního parkoviště, na jehož ploše má dle některých zastupitelů vyrůst hypermarket spolu s administrativním objektem. Dle pana ředitele Vovse je právě zástavba tohoto dlouho uzavřeného parkoviště ukázkou špatné dopravní koncepce města.

Léto 2002

Po oslavách bohužel postupně klesla vypravenost trolejbusů, která se v následujícím období pohybovala jen kolem max. 3 vozů v síti v pracovní dny, o víkendu jen jeden, což samozřejmě výrazně prodražovalo trolejbusový provoz.

Anketní průzkum názoru občanů na řešení dopravy ve městě

Na přelomu června a července si město Mariánské lázně nechalo vypracovat anketu ohledně řešení dopravy ve městě. Cílem projektu bylo zjistit názory občanů na parkování, MHD, cyklistickou dopravu, regionální dopravu, a na celkovou dopravní situaci ve městě. Výběr respondentů byl nahodilý, celkem bylo vybráno 418 anketních lístků, což představuje 2,7% všech obyvatel Mariánských lázní. (Věkové složení respondentů sice neodráželo skutečné složení obyvatel, ale pro účely tohoto průzkumu byla metoda dostatečně přesná.) Na otázku "Myslíte si, že by město mělo v budoucnu podporovat trolejbusovou dopravu?" odpověděly téměř dvě třetiny dotázaných (63%) kladně. Jako důvod respondenti uváděli:
  • čistý provoz, ochrana životního prostředí
  • patří k tradici města, městotvorný prvek, který zvyšuje prestiž města
  • menší hluk z provozu trolejbusů
Ze závěrů ankety dále vyplynulo (mimojiné):
  • největším nedostatkem MHD bylo podle 57% dotázaných dlouhé intervaly mezi spoji, dále vadil nedostatek večerních a nočních spojů a nevyhovující tarif
  • třetina dotázaných používala k cestě do školy či zaměstnání městskou dopravu
  • čtvrtina dotázaných jezdila za nákupy převážně městskou dopravou
  • alespoň 1x týdně nebo vícekrát za týden využívala MHD 65% respondentů (z toho 35% denně)
  • téměř polovina dotázaných si přála větší omezení automobilové dopravy v lázeňské čtvrti

Podzim 2002

Dne 27. 9. 2002 vyjel poprvé v lázeňském městském nátěru vůz číslo 45. Velká Hleďsebe byla celé tři měsíce bez trolejbusů z důvodu rekonstrukce inženýrských sítí. Několik dní byly také celé Mariánské Lázně zcela bez trolejbusové dopravy, ale to bylo tentokrát zapříčiněno ničivou vichřicí, která se nad městem přehnala 27. 10. a která měla za následek stržení cca 100 m trolejového vedení na meziměstské trati do Velké Hleďsebe. Trať byla sice ihned opravena, ale v pondělí 28. 10. díky destrukci sloupu u Nových Lázní, taktéž z důvodů oné vichřice, došlo k úplnému zastavení trolejbusového provozu, jen ve špičkách pracovních dnů jezdil jeden trolejbus (z důvodu nedostatku autobusů!) na lince 3 končící u CS service. Provoz byl obnoven 4. 11. 2002, na trati do Velké Hleďsebe 6. 11. 2002.
Trolejbusy byly v tomto období údajně vypravovány pouze proto, že technický stav autobusů nebyl právě nejlepší, ačkoli 25. 10. 2002 byl dodán další nový autobus, tentokrát malokapacitní SOR 10,5. Situace tedy nebyla nijak zvlášť příznivá, i když výrazně lepší, než před rokem.

Postřehy ze života mariánskolázeňského provozu

Po více než 3 letech, počátkem roku 2009, se autor fotoreportáže podíval do Mariánských Lázní, aby objektivem zachytil některé změny, které se za ta léta udály v nejmenším trolejbusovém provozu v Česku. Na počátku 21. století se zdálo, že trolejbusový provoz bude ukončen, což se naštěstí nestalo. Dnes jsou čisté a tiché trolejbusy opět páteří dopravy ve městě. Zásadním krokem byl nákup 7 nových trolejbusů Škoda 24Tr v letech 2004-2006, které nesou rozhodující tíhu přepravy. Nadále však zůstává nedořešeným problémem zastaralý způsob napájení jediné místní měnírny a vpravdě historické trolejové vedení včetně vzdušných armatur, které má negativní vliv na spolehlivost a rychlost trolejbusové dopravy.
Rovněž tak odbavovací systém volá po modernizaci, diskuze o vhodném typu odbavování v Mariánských Lázních již delší dobu probíhá. Dosud se jednotlivé jízdenky kupují u řidiče v jednoduchém jízdenkovém automatu, dlouhodobé časové předplatné se prokazuje klasickou papírovou průkazkou. Protože však jakékoliv odbavovací systémy, založené na bezkontaktních čipových kartách, jsou poměrně nákladné, v provozu velikosti Mariánských Lázní je možné, že by se jejich přínos ani nevyplatil. Je tedy pravděpodobné, že si na nový odbavovací systém ještě počkáme do doby než bude zavedena krajská dopravní karta či městská multifunkční karta.

Důležité události v MHD Mariánské Lázně v posledních letech

Rok 2006
Ke dni 1. července vznikl nový provozovatel místní MHD, společnost Městská doprava Mariánské Lázně s.r.o. , kde město vlastní 60% majetku a dosavadní provozovatel MHD, společnost Dopravní podnik Mariánské Lázně a.s. zbývajících 40%. Tímto krokem město po 14 letech opět může přímo vstupovat do řízení MHD na svém území.
Dne 2. října byla slavnostně předána dopravnímu podniku pětice nových trolejbusů Škoda 24Tr Citelis (ev.č. 53-57), přičemž vozy 53,55,56 jsou vybaveny pomocným dieselagregátem. Nákup vozů byl ze 75% podpořen z evropského fondu SROP.
5. prosince vyjel do ulic města Mikulášský trolejbus, organizaci tentokrát převážně zajistili žáci ZUŠ Mariánské Lázně.
Rok 2007
Od konce srpna do počátku listopadu proběhla rekonstrukce části Husovy ulice, díky čemuž nebylo možné s trolejbusy zajíždět na sídliště Panská Pole. Proto se vozy linek č. 5 a 9 otáčely na Nádražním náměstí, na jinak nepoužívané otáčecí stopě.
Byla zavedena nová účelová trolejbusová linka č.7, určená zejména pro obsluhu nákupní zóny na Chebské ulici (OD Kaufland). Je obsluhována dvousilovými trolejbusy, příp. autobusem. Trasa linky je Antoníčkův Pramen - Nádraží - Kaufland - Centrum - Kolonáda - Kaufland - Panská Pole - Nádraží - Antoníčkův Pramen.
Rok 2008
Dne 1.ledna vstoupil v platnost nový tarif - jednotné nepřestupné jízdné stojí 10,-Kč, děti a zavazadla polovic. Roční "lítačka" je za 2000,-Kč.
Na linku č.7 vyjel na počátku prosince "Čertovský autobus".
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně - budova vlakového nádraží prochází celkovou rekonstrukcí.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně leží v nadmořské výšce 600 metrů na úpatí Slavkovského lesa. Zdejší zimy jsouproto poměrně tvrdé, s dostatkem sněhu (i když poslední tři roky je to i tady se sněhem poměrně bída). Je s podivem, že u nově dodaných trolejbusů Škoda 24Tr nebylo požadována dopravním podnikem instalace poptávkového otevírání dveří. Zamezilo by se tak zbytečnému "luftování" vozu na zastávkách, ve chvíli kdy je řidič zaměstnán odbavováním cestujících.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
I do Mariánských Lázní dorazila éra nákupních center. Většina z nich je soustředěna blízko křižovatky Chebské a Husovy ulice. Jejich obsluhu zajišťují především spoje trolejbusové linky č.6, z centra lázní do Velké Hleďsebe. Protože však odbočka k hypermarketům není zatrolejována, jsou na linky vypravovány trolejbusy 24Tr s pomocným diselagregátem. V případě jejich poruchy je linku vypravován autobus, zachycený na parkovišti hypermarketu Kaufland.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Autobus Renault Agora na lince č.13, projíždí zúženým jízdním pruhem na Hlavní třídě.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Mariánské Lázně, Hlavní třída. Tepna města prochází po etapách generální rekonstrukcí, při které jsou uplatněny také moderní prvky dopravního zklidnění, které mají za cíl zejména zvýšit bezpečnost provozu a komfort chodců. Tam, kde to prostorová dispozice umožňuje, je vybudována segregovaná cyklostezka (patrná v levé části obrázku).
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Klasická romantika z Mariánských Lázní s trolejbusem Škoda 24Tr. Ať se obrázek líbí (i když panu řidiči se to focení zrovna moc nelíbilo:-))
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Základem vozového parku v Mariánských Lázních je osm moderních trolejbusů Škoda 24Tr. Jeden z nich je zachycen na obrázku v blokové smyčce na Panských Polích. Na počátku roku 2009 byly v provozu ještě poslední dva zástupci staré generace vozů 14Tr (č.45 a 49).
Foto M. Klas, 2. ledna 2009
Mariánské Lázně.
Po romantické horské trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů dnes dopravu zajišťuje společnost VIAMONT motorovými vozy Regiosprinter. Na záběru Regiosprinter míří za zastávky Mariánské Lázně na hlavní nádraží.
Foto M. Klas, 2. ledna 2009

Kalendář akcí

loader