Linka č.17

Čočka linky 17

Trolejbus
Linka č.17 zahájila provoz jako poslední "předlistopadová" linka MHD od 14.11.1988 v trase Sídliště Vltava - Nádraží. Zdá se vám tato trasa shodná s linkou č.14? Ale kdeže. Linka č.17 byla pravou "účelovou" linkou, kdy ráno vozily dva autobusy Ikarus cestující ze Sídliště Vltavy a Vltavy-střed směrem ke Dlouhé louce a kolem výstaviště do Husovy ulice a k nádraží, prázdné se ihned vracely zpět do sídliště pro další cestující - odpoledne byl postup přesně opačný. Od 2.5.1991 však mění působiště, stává se z ní regulérní linka - a to hned trolejbusová - ze Sídliště Máj přes Výstaviště a Husovu ulici na nádraží. Od 13.4.1998 je v souvislosti s výstavbou nového Dlouhého mostu dočasně převedena na Strakonickou ulici a jezdí přes zastávku Vltava-střed. Ještě před ukončením výluky je toto opatření u této linky označeno za trvalé, s ohledem na rozrůstající se počet supermarketů na Strakonické ulici je to rozhodnutí velice správné, autobusová linka č.9 zde velké návaly koupěchtivých občanů zdaleka nezvládala.
K zásadní změně dochází od 1.1.2004 - v souvislosti s otevřením tratě Pekárenskou ulicí je linka č.17 jednou s těch, které byly nově určeny na její obsluhu. Vedla od Družby Pekárenskou ulicí přes Palackého náměstí k nádraží a dále přes Senovážné náměstí a Polikliniku Sever zpět ke Družbě a dále Strakonickou ulicí na Máj. Tyto polookruhy (proti takto jezdila linka č.9) se ovšem neujaly a ani ne po roce se vrací na svoji trasu obousměrně přes Polikliniku Sever do zastávky Nádraží, kde končí klasicky v Žižkově ulici. Od září 2005 je z důvodu výstavby nového obchodního centra a nového autobusového nádraží vedena od Polikliniky Sever přes Jeronýmovu ulici a stanicí Nádraží opět (tentokráte jen dočasně) projíždí. Od 10.12.2006 se pak vrací na svou původní konečnou do Žižkovy ulice.

Vozový park

Od počátku až doposud je linka provozována kloubovými vozidly, nejprve autobusy Ikarus 280, poté mnohem ekologičtějšími trolejbusy Škoda 15Tr, od konce roku 2005 pak doplňované o nízkopodlažní vozy 25Tr. V případě víkendových výluk však byla několikrát vyzkoušena náhrada standardními autobusy, ale neujala se a tak koupěchtivé cestující vozí i o víkendech nadále článkové trolejbusy, v případě výluk pak kloubové autobusy.

Současnost

Původní účel linky č.17 již dnes zdaleka není na pořadu dne. Dnes jsou v síti linek Dopravního podniku České Budějovice sice linky s kratšími intervaly mezi jednotlivými spoji, ale i linka č.17 svými slušnými intervaly, zejména ve špičkách, zjišťuje poměrně kvalitní obsluhu Vltavy střed nebo supermarketů na Strakonické s centrem města. Nezanedbatelná je i možnost spojení sídlišť Vltava a Máj. V době přepravních špiček je ale zejména při soubězích s linkami 8 a 9 její kapacita občas předimenzovaná. Na lince jezdí v pracovní dny škola ve špičce 6 článkových trolejbusů, v sedle 4. O slabším prázdninovém provozu je vypraveno 5 ve špičce, 4 v sedle. O víkendu a svátcích 2 trolejbusy.
Setkání dvou trolejbusů z linky 17 na točně Máj A.Barcala. Každý z vozů má na předním panelu nastavenou jinou konečnou, na voze vlevo ještě nebyla orientace přehozena
Setkání dvou trolejbusů z linky 17 na točně Máj A.Barcala. Každý z vozů má na předním panelu nastavenou jinou konečnou, na voze vlevo ještě nebyla orientace přehozena.
Foto Jan Přibyl (27. 2. 2006)
Trolejbus 15TrM č.48
Tomuto stanovišti na zastávce Nádraží zůstává linka č.17 věrná po celou dobu svého provozu. Vyhnána byla pouze při výluce v roce 2005-2006, ale poté se na toto své typické nástupní místo (které neopustila ani při polookružním provozu) opět vrátila.
Foto Jan Přibyl (28. 7. 2005)

Vyhledávání