Linka č.2

Čočka linky 2

Trolejbus
Linka č.2 vznikla jako trolejbusová linka C dne 11.9.1949 v trase Stalinovo nám. - Plzeňská zastávka, zpočátku ještě v souběhu s poslední tramvajovou linkou. 29.10.1949 byl provoz prodloužen až ke hřbitovu sv.Otýlie. Až do konce února 1950 posilovala trolejbusovou dopravu v tomto směru tramvaj, údajně pro nedostatek trolejbusů. Od počátku roku 1958 byl zahájen provoz do Nemanic, nejprve autobusy od hřbitova a od 19.10.1959 i prodlouženou trolejbusovou linkou. Dne 1.8.1969 vyjely trolejbusy na linku č.2 naposledy a od následujícího dne je nahradily autobusy, které se za dva roky a jeden měsíc dočkaly prodloužení své trasy až do samostatné obce Borek, kde byla zřízena točna autobusů přímo u samotného lesa na konci obce. Od 7.11.1984, kdy bylo změněno více tras linek, byla linka č.2 od nádraží prodloužena do Starých Hodějovic náhradou za odkloněnou linku č.5.
Další změna trasy nastala až od 1.6.1992, kdy došlo k "trojvýměně" tras linek č.2,3 a 11. Dvojka nově míří do Rožnova po Lidické třídě jako náhrada linky č.3 a do Starých Hodějovic je nahrazena linkou č.11. Od tohoto data došlo také k zajímavé úpravě, kdy na půlce trasy jezdí trolejbusy (Nádraží - Nemanice - Borek) a na druhé půlce (do Rožnova) pod stejným linkovým označením autobusy. Je zajímavé, že odjezd obou "dvojek" byl od stejného označníku (u Hotelu Grand), tudíž Rudolfovskou ulicí jezdily obě "dvojky" pouze jedním směrem. Od 1.9.1992 je tato linka plně obsluhována trolejbusy. Na její rožnovské části byla do konce 90. let větší část spojů ukončována na nácestné točně Rožnov 1 (nyní Náměstí Bratří Čapků), v současné době jsou všechny spoje vedeny až "na konec" na točnu Rožnov. Na závěr lze uvést jednu zajímavost této linky. V dobách "zelených" směrových cedulí bylo na rozdíl od ostatních linek na této (a lince č.12) uvedeno číslo linky černě, což pravděpodobně značilo, že linka jezdí po třídě Rudé armády (nyní Rudolfovská) a nikoli přes třídu maršála Malinovského (nyní Lannova). Linka č.2 patřila a dodnes patří k páteřním linkám MHD. To jí stále zaručuje velmi pěkné intervaly jak ve špičkách PD, nebo v sedle, tak i o víkendech.

Vozový park

Po celou dobu až do 1.6.1992 patřila linka č.2 standardním vozidlům. Poté obsadily autobusovou část Ikarusy a trolejbusovou vozy 15Tr - od 1.9.1992 jen trolejbusy 15Tr, které se na ní drží dodnes, společně s novými vozidly 25Tr. Jako zajímavost lze uvést obsazování jednoho pořadí této linky vozem 21Tr po jejich dodání v r.1998.

Současnost

Linka č.2 s trasou Borek - Nemanice - Družba - Poliklinika Sever - Nádraží - Poliklinika Jih - Náměstí bratří Čapků - Rožnov je provozována v části původní trasy, která byla na obou koncích pozměněna a rozšířena. Linka má dnes husté intervaly, které jí řadí k páteřním linkám. Ve špičce PD (škola) je na linku vypraveno 11 článkových trolejbusů, v sedle 7. V pracovní dny - prázdniny je v provozu 8 (špička) a 6 (sedlo) vozů. O víkendu a svátcích je celodenně nasazeno 5 vozů. Celotýdenně je provozována pouze v článkových trolejbusech. Jako zajímavost lze uvést, že část vozidel, vypravených na linku č.2, zajistí přejezdem obsluhu nočních linek č.52 a č.53.
Jediný kruhový objezd v celé trolejbusové síti a mohutné trolejové vedení - to jsou znaky tratě na Borek
Jediný kruhový objezd v celé trolejbusové síti a mohutné trolejové vedení - to jsou znaky tratě na Borek a zde jezdící linky č.2.
Foto Jan Přibyl (23. 1. 2005)
Na opačném konci linky v Rožnově byla vybudována točna přímo na okraji zástavby. Dnes ale pomalu zaniká pod novou výstavbou ze všech stran
Na opačném konci linky v Rožnově byla vybudována točna přímo na okraji zástavby. Dnes ale pomalu zaniká pod novou výstavbou ze všech stran.
Foto Jan Přibyl (21. 9. 2004)

Vyhledávání