Linka č.104 - Linka IDS

Čočka linky 104

Autobus
První (a zároveň prozatím poslední) linka Integrovaného Dopravního Systému - č.104 zahájila provoz k 9.4.2001 v trase z Č.Budějovic, nádraží dále po lince č.4 do Hrdějovic a přes obec Hosín do Hluboké nad Vltavou Zámostí. Po projetí Hlubokou se vrátila po silnici č.105 směrem k Č.Budějovicím, odbočila na účelovou silnici a kolem učiliště JČE končila přímo u nádraží Hluboká nad Vltavou na plzeňské trati. Od počátku až doposud platí to, že v neděli je jeden spoj od hlubockého nádraží ukončován na hlavní hlubocké zastávce "Pod kostelem" a po zhruba půlhodinové přestávce pokračuje dále do Českých Budějovic. Zároveň je poslední večerní spoj ve 22:30 (který byl v minulosti veden jako linka č.4 do Hrdějovic, ovšem na žádost občanů a obcí prodloužen) veden z Českých Budějovic právě pouze do této zastávky, ze které se ihned vrací po své lince zpět do Českých Budějovic. Zajímavostí je pro účely provozu linky opravená a rozšířená silnice z Hrdějovic směrem na Hosín. V oblasti obce Hosín byla dříve zřízena pouze jedna zastávka na návsi, od prosince 2004 zde slouží i další zastávka U školy.

Vozový park

Od počátku byla vybraná skupina vozidel - Citybusy č.214-219 - opatřena pokladnou s možností provozu na této lince. Linka si získala velkou popularitu, tudíž začala být od 23.4.2004 postupně obsazována velkokapacitními vozidly Karosa B941E nebo Solaris Urbino 15. Protože na lince je zaveden nástup pouze předními dveřmi a možnost zakoupení jízdenky u řidiče (kompletního sortimentu), je nutné vystavovat pouze vozy s elektronickou pokladnou. Pokladnu, nutnou k provozu na této lince, dostala po GO i Karosa B741 č.124. Aktuálně je pro provoz na celodenním kurzu určen vůz B941E č.152 a ve špičkovém provozu pracovních dní ho posiluje druhé pořadí - vůz B741 č.124. Krátké autobusy se v provozu v současné době udržely pouze přes zimní víkendy a dále pak v době, kdy je kvůli sněhové kalamitě vhodnější vzhledem k náročnějšímu terénu zařazovat vozy B732 s mechanickou převodovkou. Vozy pro provoz na lince 104 - postupně byly držákem na pokladnu vybaveny autobusy: B732 č.272,274,277,278,281 a 284, dále Citybusy č.214-219, Solarisy Urbino 12 č.224 a 225, Solarisy Urbino 15 č.153 a 154, Karosa B741 č.124 a Karosy B941E č.149-152. Z mnohých vozů již držák na pokladnu zmizel a dnes zůstává převážně na článkových vozech. Zajímavostí jsou dva přímé "rychlospoje" ze zastávky Hany Kvapilové až k nádraží jezdící pouze v pracovní dny, které linka "zdědila" po zrušené lince č.4. Spoje jsou stále zajišťovány standardními vozy z linky č.12, o prázdninách z linky č.11.

Současnost

Dnešní jediná linka IDS je provozována v trase, v které byla navržena. Od předchůdce (linka 51) se liší zajížděním přes Hrdějovice a Hosín, linka č.51 jela přímo po hlavní silnici, podobně jako linky ČSAD. Na lince jsou ve špičce pracovních dnů (škola i prázdniny) provozovány dva vozy, v ostatní dobu pak jeden vůz.
Venkovská krajina doprovází velkou část linky 104. Na snímku Karosa B941E vyjíždí z obce Hosín
Venkovská krajina doprovází velkou část linky 104. Na snímku Karosa B941E vyjíždí z obce Hosín.
Foto Jan Přibyl (13. 5. 2005)
Nejvytíženější zastávkou ve městě Hluboká nad Vltavou je stanice Pod kostelem. O zimních víkendech zajišťují provoz standardní autobusy
Nejvytíženější zastávkou ve městě Hluboká nad Vltavou je stanice Pod kostelem. O zimních víkendech zajišťují provoz standardní autobusy.
Foto Jan Přibyl (13. 11. 2005)

Vyhledávání