Linka č.3

Čočka linky 3

Trolejbus
Do Suchého Vrbného byla městská doprava slavnostně zahájena trolejbusovou linkou E - NÁDRAŽÍ - SUCHÉ VRBNÉ dne 7.8.1949 v 10 hodin. Druhá větev, označovaná písmenem D - POŠTA - ROŽNOV pak nahradila tramvajovou dopravu na Linecké předměstí. Sloučením linek E a D vznikla výsledná trolejbusová linka č.3 ROŽNOV - SUCHÉ VRBNÉ. V roce 1960 byla provedena změna trasy, kdy trolejbus opustil Zlatý most a prostor před Jihočeským divadlem a začal jezdit po novém mostě J.Dimitrova (dnes Krumlovský) na náměstí 1.máje (dnes Senovážné). Linka č.3 byla poslední provozovanou trolejbusovou linkou ve druhém trolejbusovém období. Postupně se stále častěji objevovaly na této lince autobusy, až byl dne 23.9.1971 trolejbusový provoz nejen na této lince, ale i v celých Českých Budějovicích "slavnostně" ukončen. Dne 1.10.1976 byla linka č.3 prodloužena až na konec Rožnova, v průběhu druhé poloviny 70. nebo začátkem 80. let přestala jezdit k nemocnici, zda to bylo v souvislosti se zavedením linky č.11 (od 4.12.1972) nebo až se zavedením linky č.15 (1.4.1982), nebo mezitím, se zatím zjistit nepodařilo. Při "trojrošádě" od 1.6.1992 ji nahradila na Lidické ulici linka č.2, linka č.3 se stěhovala do ulice B.Němcové přímo k nemocnici a na konečnou zastávku Papírny místo linky č.11. Zavedení trolejbusového provozu od 1.1.1996 ji přivedlo k Poliklinice Jih, kdy do ulice B.Němcové nenajíždí z Mánesovy ulice (jako dnešní linka 13), ale až z Náměstí Jiřího z Poděbrad Schneiderovou ulicí (jako dnešní linka 14).
Linka č.3 byla jednou z těch, která při "velkém třesku" 1.1.2000 zcela změnila svou trasu. Po léta působení v Rožnově tuto oblast opustila a zajistila dopravu na sídliště Šumava a na Sídliště Máj. Na lince byly stanoveny již mnoho let nevídané intervaly, část spojů (později každý druhý) končila na nádraží a do Suchého Vrbného nezajížděla. Stanovení velmi příznivých intervalů na této lince se ukázalo jako správný tah a do té doby nepříliš kvalitní doprava ze Sídliště Máj doznala výrazného zlepšení. Co se však povedlo na jedné straně, se bohužel nevyvedlo na druhé. Tíživá dopravní situace při jízdě ze Suchého Vrbného častokrát vedla k tomu, že se před spoj, poskakující v dopravní zácpě na Dobrovodské a následně Rudolfovské ulici dostalo i několik spojů, které obracely na nádraží. Situace přinášela komplikace a byla nadále neudržitelnou, tak došlo k jedinému možnému řešení, ke kterému dojít muselo. Od změny jízdních řádů 12.12.2004 byla linka č.3 zkrácena do trasy Nádraží - Máj-A.Barcala. Po 55 letech tak zmizela ze Suchého Vrbného a z historické trasy linky č.3 Suché Vrbné - Rožnov už od tohoto data nezbylo vůbec nic.

Vozový park

Ke konci trolejbusového provozu byl na linku č.3 vypravován defakto veškerý možný vozový park, co měl tehdy DPmČB k dispozici, kromě trolejbusů 8Tr a 9Tr to byly i autobusy RTO nebo ŠM11 bez ohledu na to, zdali měly pokladnu, nebo byl ve voze průvodčí. Veliké S na voze pak prozrazovalo, že tentokrát cestující nepůjde zadními dveřmi kolem průvodčího, ale předními kolem řidiče. Ke konci 70. let byl provoz na lince č.3 i přes velmi příznivé intervaly v standardních vozech neudržitelný, proto se stala počátkem 80. let útočištěm prvních kloubových autobusů Ikarus u DP. A nutno říct, že od té doby se standardní vozidla této lince vyhýbají. V paměti autora tohoto povídání zůstává nasazení vozů ŠM11 v prvopočátku provozu Ikarusů, kdy ještě nebyla dostatečná rezerva za rozbité vozy. A věřte, "stálo to za to". Standardní autobusy se dnes na lince vyskytují pouze jako operativní záloha z trolejbusové vozovny, v případě delšího výpadku nebo výluky jsou voleny článkové autobusy.

Současnost

Jak již bylo řečeno výše, z historické trasy "trojky" nezbylo vůbec nic. Současná trasa Nádraží - Poliklinika Sever - Výstaviště - Univerzita - Šumava - Máj má s původní společné snad jen Nádraží.... Protože linka spojuje největší sídliště s centrem města, intervaly se ve špičce PD přibližují k 5 minutám a řadí tak linku č.3 k nejčastěji provozovaným a samozřejmě se jedná o páteřní linku, i když je jedna z nejkratších. Ve špičce PD (škola) je na linku vypraveno 9 článkových trolejbusů, v sedle 5. V pracovní dny - prázdniny je v provozu 7 (špička) a 5 (sedlo) vozů. O víkendu a svátcích jsou celodenně nasazeny 3 vozy. Celotýdenně je provozována pouze v článkových trolejbusech. Jedno pořadí, vypravené na tuto linku, pak přejíždí obsloužit noční linku č.53 a po ukončení služby na noční lince se buď vrátí zpět na linku č.3 (pracovní den) nebo zatahne do vozovny (víkend nebo státní svátek).
Standardní autobus na lince č.3 je velkou vzácností, lince č.3 navíc v Suchém Vrbném zbývá necelý měsíc.....
Standardní autobus na lince č.3 je velkou vzácností, lince č.3 navíc v Suchém Vrbném zbývá necelý měsíc....
Foto Jan Přibyl (19. 11. 2004)
Linka č.3 obsluhuje Branišovskou ulicí i nedaleký areál Jihočeské univerzity. Zde v zastávce Branišovská-univerzita, dnes Vysokoškolské koleje
Linka č.3 obsluhuje Branišovskou ulicí i nedaleký areál Jihočeské univerzity. Zde v zastávce Branišovská-univerzita, dnes Vysokoškolské koleje
Foto Jan Přibyl (27. 3. 2005)

Vyhledávání