Linka č.8

Čočka linky 8

Autobus
Linka s tímto označením byla zavedena nejprve zkušebně od 16.7.1962 v trase Nádraží - Škoda. Od 1.6.1964 byl provoz linky č.8 označen jako "definitivní". Tato linka měla ryze účelový charakter, neboť sloužila k návozu pracujících do n.p. Škoda. Od 1.9.1968 byla též zavedena po Třídě Míru (nyní Pražská ulice). V centru města se linka č.8 otáčela (později spolu s linkou č.4) kolem muzea v Jírovcově ulici. Změnami v roce 1987 trasu přes Rudolfovskou ulici opustila a byla vedena ve dvou variantách trasy: Švermovo náměstí (nyní Mariánské) - Pražská - Škoda a nebo Sídl.Vltava - Pražská - Škoda. V provozu byla pouze ve špičkách pracovních dní a obsluhu zajišťovali tři autobusy - před rozsáhlou změnou v 90.letech postačoval jediný. Změny nastaly až od 1.9.1995, kdy byla v provozu po celý pracovní den (dva vozy špička, jeden vůz sedlo) a rok poté (od 1.9.1996) kdy byla zavedena v provozu i o víkendu.
K zásadnímu prodloužení trasy došlo od 1.1.2003, kdy začala opět obsluhovat Rudolfovskou ulici a byla prodloužena od podniku Škoda k Nádraží. Část autobusů zajíždí i ke školnímu areálu na Okružní ulici, jedná se až na jednu dopolední výjimku o šejdrová pořadí, která odtud buďto vyjíždějí nebo zatahují. Jeden večerní spoj pak jede do zastávky Okružní-Mane a ze stejné zastávky se poté vrací zpět k nádraží. O víkendu je jeden ranní spoj veden pouze ke slévárně (zastávka Okružní-točna). Je to jediné využití kdysi tak vytížené "točny". Tato "točna" byla donedávna jistou raritou. Nejednalo se totiž o klasickou točnu, ale o stání při kraji Okružní ulice přímo u slévárny Škoda. Autobusy, jedoucí od Sídliště Máj nebo od Školního areálu se tak nejprve musely otočit do protisměru a po odbavení cestujících se zase otočkou vrátit na správnou stranu ulice. Dnes je tento unikát již minulostí, zastávky před slévárnou jsou dnes vybudovány po obou stranách ulice.

Vozový park

Kloubové autobusy se na této lince objevily až s jejím přesměrováním na sídliště Vltava. Část vypravovaných autobusů byla kloubových, část standardních. Zhruba od roku 1994 tuto linku obsluhovaly kloubové autobusy, jejichž počet se postupně zvyšoval, nyní je šest ve špičce PD a dva v sedle. Po zavedení provozu o víkendu byl nasazován standardní autobus, vyjma nutnosti zajišťovat kapacitnější dopravu ke hřbitovu, kdy i o víkendu byl vypravován kloubový. Od 1.1.2004 byly o víkendu na tuto linku nasazovány dvě sóla, od počátku roku 2006 je provoz vozidel kombinovaný, kdy jedno pořadí tvoří standardní autobus, druhé pak kloubový nízkopodlažní autobus.

Současnost

Dříve účelová linka, dnes plnohodnotná linka. Prapůvodní trasa od Nádraží ke "Škodovce" byla nejdříve zatracena, ale od 1.1.2003 linka opět zajíždí až k Nádraží. Historická trasa tak byla prodloužena o úsek na sídliště Máj. Dnešní trasa vede od Nádraží, přes Okružní, Budvar, Vltavu střed až na točnu Máj, A.Barcala. Vybrané spoje obsluhují i Školní areál na Okružní ulici. Na lince se v pracovní dny škola objevuje ve špičce 6 vozů, v sedle 2. O prázdninách jezdí 4 vozy ve špičce a dva v sedle. Víkendový a sváteční provoz zajišťuje 1 standardní a jeden kloubový autobus. Jedno pořadí je celotýdenně garantováno nasazením nízkopodlažního vozidla.
 Linka č.8 obsluhuje také školní areál Škoda na Okružní ulici. Na snímku Karosa B741 č.122 otáčející se přímo před budovou školy
Linka č.8 obsluhuje také školní areál Vyšší odborné školy na Okružní ulici. Na snímku Karosa B741 č.122 otáčející se přímo před budovou školy.
Foto Václav Boček (18. 3. 2005)
Stejný autobus jako na předcházejícím snímku stanicuje na zastávce Rozcestí - Školní areál. Zatímco linka č.8
  je v těchto místech stálicí, vozu č.122 zbývají poslední dva dny provozu.
Stejný autobus jako na předcházejícím snímku stanicuje na zastávce Rozcestí - Školní areál. Zatímco linka č.8 je v těchto místech stálicí, vozu č.122 zbývají poslední dva dny provozu.
Foto Jan Přibyl (18. 4. 2006)

Vyhledávání