Get Adobe Flash player

Jihlava

Přímo v srdci Českomoravské vrchoviny v nadmořské výšce 550 m.n.m leží její „hlavní město“ – starobylá Jihlava (německy Iglau), nejstarší horní město v českých zemích. Původní slovanská osada ležící na levém břehu řeky Jihlavy existovala již v druhé polovině 12. století. V souvislosti s nálezem stříbra její význam nebývale vzrostl, a tak bylo v roce 1240 založeno nové královské město na protějším břehu. Těžba stříbra postupně upadala a město se stává spíše střediskem obchodu a řemesel, z nichž nejvýznamnější bylo po celá staletí soukenictví. Svůj vrchol prožilo město na přelomu 16. a 17. století. Z této doby pochází také unikátní tzv. „jihlavský typ domu“ s typickým krytým dvorem – zaklenutou síní procházející dvěma podlažími. Poté bylo město těžce postiženo třicetiletou válkou. V 18. století jsou snahy o obnovení těžby stříbra, ta však brzo končí a Jihlava se nadobro stává městem soukeníků a postupně také největším producentem sukna v monarchii. V 19. století město zůstalo v celkovém vývoji poněkud pozadu. K většímu rozvoji průmyslu dochází vlastně až po 2. sv. válce. Jedná se hlavně o průmysl textilní, potravinářský a strojírenský. V posledních letech těží město v oblasti průmyslu i z toho, že leží takříkajíc „na dálnici“ a rozrůstající se průmyslová zóna Pávov v její blízkosti si např. vyžádala zřízení nové železniční zastávky. Dnešní Jihlava má cca 53 000 obyvatel a je významným společenským, kulturním a historickým centrem oblasti. Z důležitých objektů stojí za zmínku např. Horácké divadlo, Muzeum Vysočiny nebo známá Zoologická zahrada. Historické jádro města bylo v roce 1982 vyhlášeno městskou památkovou rezervací.
Trolejbus 7Tr u Domu zdraví
Trolejbus Škoda 7Tr u Domu zdraví.
Archiv Jiřího Hertla
Významným mezníkem se pro Jihlavu stal rok 1871, kdy byla do města přivedena železnice, tzv. „Rakouská severozápadní dráha“ spojující Vídeň přes Českomoravskou vrchovinu se středními a severními Čechami. V roce 1887 k ní ještě přibyla „Českomoravská transverzální dráha“, na které bylo zbudováno též druhé jihlavské nádraží blíže vlastnímu městu, a Jihlava se tak stala poměrně významným železničním uzlem. Původní nádraží se dnes nazývá Hlavní nádraží, druhé Jihlava-město (má ovšem paradoxně význam spíše pro nákladní dopravu). Tratě ve směru na Havlíčkův Brod a na Veselí nad Lužnicí jsou dnes elektrizovány. Městem také prochází důležitá silnice z východních Čech do Znojma a dále do Vídně, ale hlavně je velmi blízko města vedena trasa naší nejdůležitější dálnice D1.

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader