Get Adobe Flash player

Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Fotogalerie

Indie

Tramvaje v Kalkatě

Tramvaje v Kalkatě jsou dnes posledním tramvajovým provozem v Indii. Koncem 70. let zde mělo být v provozu 440 spřažených dvounápravových vozů na 26 linkách. Začátkem 80. let byl zdejší vozový park doplněn 75 novými šestinápravovými tramvajemi a 171 starých vozů bylo rekonstruováno. V devadesátých letech klesl stav vozů na pouhých 225 kusů, a uvažovalo se o zastavení provozu, a tramvaje bojovaly o život jak trolejbusy v Mariánských Lázních. Dle dostupných informací stav již stabilizován, dokonce se koncem 90. let uvedly do provozu dvě nové linky. Je tedy naděje, že kalkatské tramvaje nepotká osud ostatních elektrických provozů MHD v této oblasti, a nadále zde bude možno spatřit tato krásná exotická vozidla.
"Kloubový" vůz č. 213 vyrobený v roce 1982 na lince 24/37 dne 14. 4. 1997 na vjíždí do smyčky Joka.
Pro úplnost je třeba dodat, že první autobusová linka v Kalkatě vyjela až v roce 1992 a dnes má zdejší autobusový provoz kolem 300 autobusů, zpravidla vyhlížejících značně "moderně" a exoticky.
Právě čerstvě renovovaná tramvaj č. 701 míjí
Právě čerstvě renovovaná tramvaj č. 701 míjí "hypermoderní" autobus začátkem roku 1998 nedaleko od vozovny Kidderpore pokud někdo nepostřehl, tak renovace se pozná dle zasklených oken.
"Kloubový" vůz s tyčovým sběračem č. 699 vyrobený v roce 1989 na lince 36 dne 14. 4. 1997 na smyčce Esplanade co asi znamená kruhová díra v okně u řidiče? do vozu šutrem nesmíš, do řidiče můžeš?
Pohled na typickou ulici v Kalkatě začátkem roku 1998.
Pohled na typickou ulici v Kalkatě začátkem roku 1998.
Linkové vedení - stav 1997.
Linkové vedení - stav 1997.
Kalkatská třída s tramvají někdy v polovině 20. století.
Kalkatská třída s tramvají někdy v polovině 20. století.


Trolejbusy 9Tr v Bombaji

Mumbaí, známé také pod britským názvem Bombay leží na západním pobřeží Indického poloostrova na třech ostrovech, vybíhajících do Arabského moře. Na začátku našeho letopočtu zde žili příslušníci kmene Koli, v 6. a 7. století bylo město centrem hinduistů. Anglický název Bombay pochází z původního portugalského označení „bom baia" tj. dobrá zátoka z roku 1634. Tento rok se vylodili první Portugalci. Indický název Mumbaí zase pochází z původního názvu osady Mumby. Roku 1661 přešel obchodní přístav Mumbaí do rukou Angličanů. Další hospodářský pokrok s sebou přinesla v roce 1853 výstavba železnice. Společnost B.E.S.&T. Co. Ltd. Zavedla první tramvajovou linku v roce 1907 a první autobus v roce 1926. Tramvajová doprava, která byla dle britského zvyku zajišťována dvoupodlažními tramvajemi, byla zrušena 31. 3. 1964 a byla zcela nahrazena autobusy.
Výstavba trolejbusové tratě. Na snímku je ku spatření jedna z bombajských tramvají.
Výstavba trolejbusové tratě. Na snímku je ku spatření jedna z bombajských tramvají.
Mumbaí, které v roce 1962 mělo již 4,5 milionu obyvatel, dalo prostřednictvím veřejného dopravce „BEST" (Bombay Electric Supply Transport Undertaking) v roce 1959 vypsat soutěž na zřízení trolejbusové linky v centru města. Tuto soutěž vyhrálo tehdejší Československo se svými vozy 9Tr. Zde by bylo také dobré se zmínit o údajích ohledně podnebí v tomto městě, kde nejvyšší teploty na slunci dosahují příšerných 65°C, ve stínu 50°C, průměrná denní teplota je 40°C, nejnižší teplota 15°C. Díky moři je zde slaný vzduch s relativní vlhkostí 80-90% včetně monzunových období. Město leží v „nadmořské výšce 0 m", tedy těsně nad hladinou moře.
Vykládání trolejbusů v bombajském přístavu.
Vykládání trolejbusů v bombajském přístavu.
V těchto náročných klimatických podmínkách byla zahájena trolejbusová doprava dne 11.6.1962. Provoz byl zahájen 12 trolejbusy Škoda 9Tr v levostranném provedení, v nátěru červeno – žlutém (poněkud upraveném dle místních zvyklostí). Běžně bylo nasazeno 10 vozidel, které jezdily na jediné trati linky č. 401 mezi GOVALIA TANK a MAZGOON v centru města. Tato trať měla délku 3,8 km. Jízdní doba z jedné konečné na druhou byla 15 minut, interval byl 3 minuty. Napětí v síti bylo 550 – 600 V a proud dodávala jedna česká měnírna.
Schéma jediné trolejbusové tratě v historii Bombaje.
Schéma jediné trolejbusové tratě v historii Bombaje.
Trolejbusy byly do Mumbaí dopraveny v první polovině roku 1962 – po souši do Hamburgu a odtud lodí do Indie. Je nutné vyzdvihnout, že české trolejbusy vyhrály v takové konkurenci, jako jsou firmy SUNBEAM, FIAT a TOSHIBA. Zcela opotřebované trolejbusy byly zrušeny spolu s trolejbusovou tratí a linkou 401 již za devět let provozu – 24.3.1971.
Levostranné trolejbusy 9Tr na konečné (pravděpodobně GOVALIA TANK) při zahájení provozu.
Levostranné trolejbusy 9Tr na konečné (pravděpodobně GOVALIA TANK) při zahájení provozu.
Ještě jednou bombajská tramvaj
tato souprava pocházela z New Yorku.
Ještě jednou bombajská tramvaj. Tato souprava pocházela z New Yorku.

Vyhledávání

Kalendář akcí

loader